Utusan Borneo (Sarawak)

Daerah Lundu dan Belaga kembali kepada status Hijau

-

KUCHING: Daerah Lundu dan Belaga kembali kepada status Hijau semalam setelah tiada kes jangkitan COVID19 tempatan direkodkan di daerah itu dalam tempoh 14 hari lepas.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata ini menjadikan jumlah keseluruha­n daerah Hijau meningkat kepada 14.

Beliau berkata, 12 lagi daerah berstatus Hijau ialah Tatau, Pakan, Matu, Lawas, Daro, Simunjan, Lubok Antu, Telang Usan, Limbang, Tanjung Manis, Tebedu dan Kabong.

Manakala daerah Selangau, Kanowit, Betong, Meradong, Kuching, Samarahan, Kapit, Bintulu, Miri dan Sibu kekal berstatus Merah dengan 2,482 kes jangkitan tempatan dilaporkan di 10 daerah ini dalam tempoh 14 hari lepas.

“Daerah Julau, Subis, Bau, Bukit Mabong, Dalat dan Sri Aman kekal berstatus Jingga dengan jumlah keseluruha­n 175 kes jangkitan tempatan dilaporkan dalam tempoh 14 hari lalu.

“Daerah Marudi, Mukah, Pusa, Song, Asajaya, Beluru, Sarikei, Saratok, Sebauh dan Serian kekal berstatus Kuning dengan jumlah keseluruha­n 94 kes jangkitan tempatan dilaporkan dalam tempoh 14 hari lepas.,” katanya pada sidang media mengenai perkembang­an kes COVID-19 di Sarawak di sini semalam.

Uggah yang juga pengerusi Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) berkata ketika ini terdapat 25 kluster COVID19 masih aktif di Sarawak.

Menurutnya lapan daripada kluster berkenaan merekodkan penambahan kes semalam sementara 17 lagi tiada penambahan.

“Kluster Jalan Ho Pin, Samarahan terdapat penambahan satu kes hari ini menjadikan keseluruha­n meningkat kepada 16 kes. 130 individu telah disaring di mana 107 negatif dan tujuh masih menunggu keputusan.

“Kluster Jalan Muhibbah, Betong pula merekodkan lima penambahan menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 123 kes. 2,043 individu telah disaring, 1,568 negatif dan 352 masih menunggu keputusan makmal,” katanya.

Bagi Kluster Emperoh Jambu, Kuching, terdapat penambahan 11 kes semalam menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 182 kes.

Manakala Kluster Sungai Bakong, Meradong, merekodkan dua penambahan kes, menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 147 kes.

“Kluster Jalan Green, Kuching pula merekodkan penambahan tiga kes hari ini menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 28 kes.

“Kluster Kampung Sungai Maong, Kuching, penambahan dua kes hari ini menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada47ke­s,KlusterGel­ong, Kapit juga merekodkan penambahan dua kes hari ini menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 186 kes.

“Kluster Pasai, Sibu pula ada penambahan satu kes menjadikan jumlah keseluruha­n meningkat kepada 2,667 kes,” katanya.

Sementara itu 17 kluster yang tidak merekodkan penambahan kes semalam ialah Sub-Kluster Tangap (Subis), Kluster Buloh, Selangau, Kluster Kejatau, Sri Aman, Kluster Jan Yong, Kapit, Kluster Geronggang, Sibu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia