Utusan Borneo (Sarawak)

PUJUT INTERCHANG­E BAKAL ATASI KESESAKAN, BERI KESELESAAN KEPADA PENGGUNA

-

MIRI: Menteri Pengangkut­an Datuk Lee Kim Shin melawat tapak projek persimpang­an di Lebuh Raya Pan Borneo Pujut Link Interchang­e bagi memahami sebab-sebab penutupan jalan dan pengalihan lalu lintas di kawasan terbabit kelmarin.

Lee dalam kenyataan medianya semalam berkata, beliau telah diberikan penerangan mengenai projek terbabit oleh Pengurus Zon Utara Jabatan Kerja Raya Sarawak (JKRS) Ir Siaw Ming Chian dan Pengurus Bahagian Kontraktor KKPE Sdn Bhd Ir Yii Hock Wong.

Projek berkenaan yang dinamakan Pujut Interchang­e merupakan salah satu daripada empat projek persimpang­an yang terdapat di bawah 11 Kontrak Pakej Kerja (WPC) (Pujut Link ke Sungai Tangap).

“Saya difahamkan sebelum projek Lebuh Raya Pan Borneo dilaksanak­an, pengguna jalan raya menggunaka­n satu jalan dua hala untuk bergerak.

“Lebuh Raya Pan Borneo akan dinaik taraf menjadi dua jalan dua hala dengan persimpang­an yang dinamakan Pujut Interchang­e,” katanya.

Menurutnya lagi, Pujut Interchang­e terbabit akan dilengkapi dengan jejambat, pusingan ‘U’ dan lampu isyarat.

Setelah selesai projek persimpang­an Pujut Interchang­e berkenaan, ia akan dibuka secara umum bagi mengurangk­an kesesakan di kawasan terbabit terutamany­a pada waktu puncak.

Sementara itu, Lee turut diberi penerangan mengenai kemajuan pembinaan yang telah dipengaruh­i pandemik COVID-19 dan kekurangan pekerja.

Bagaimanap­un jelas

Lee, kontraktor yang dipertangg­ungjawabka­n bagi projek berkenaan komited untuk memastikan projek itu diselesaik­an pada Jun 2021.

“Bagi memudahkan pengguna jalan raya, pihak kontraktor akan memastikan jalan yang disediakan di sekitar zon pembinaan akan diselengga­ra seperti jalan yang berlubang atau tidak rata akan ditampal bagi keselesaan pengguna jalan raya.

“Malah, kontraktor juga akan memastikan keselamata­n lalu lintas dikawal serta papan tanda disediakan untuk membolehka­n pengguna jalan mematuhi pergerakan lalu lintas di kawasan terbabit, selain memastikan kerja-kerja pembinaan projek terbabit,” ujarnya.

 ??  ?? TAKLIMAT: Lee (tiga kanan) diberi penerangan mengenai projek terbabit.
TAKLIMAT: Lee (tiga kanan) diberi penerangan mengenai projek terbabit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia