Utusan Borneo (Sarawak)

PAS komited perkasa MN dan pertahan PN, tolak penjajaran baharu: Takiyuddin

-

KUALA LUMPUR: PAS semalam tampil di celahcelah konflik antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan UMNO, menzahirka­n komitmen untuk terus memantapka­n kerjasama sedia ada antara ketiga-tiga parti utama yang membentuk Perikatan Nasional (PN) berkenaan dan menolak sebarang bentuk penjajaran baharu melibatkan Pakatan Harapan (PH) atau sekutunya.

Selain meneruskan agenda memperkuku­h perpaduan ummah yang menjadi asas kerjasama PN, Setiausaha Agung PAS Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya sedia mempertega­skan usaha memperkasa Muafakat Nasional, sekali gus mempertaha­n PN di semua peringkat.

“PAS juga mengambil ketetapan menolak sebarang usaha mana-mana pihak yang boleh merungkai perpaduan ummah yang telah sedia terjalin,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Takiyuddin yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) berkata, ketetapan ini diambil memandangk­an isu kerjasama semua parti politik Melayu amat penting dalam konteks masa depan politik negara.

Beliau berkata, pihaknya mengikuti secara dekat perkembang­an hubungan kerjasama parti-parti yang membentuk kerajaan PN dan beberapa pertemuan pihaknya dengan kedua-dua parti rakan PAS berkenaan diketuai Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah diadakan termasuk dengan Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin.

“PAS amat yakin segala perbezaan, pertikaian serta salah faham yang wujud dapat diselesaik­an dan diharmonik­an pimpinan partiparti atas dasar ukhuwah dan kekeluarga­an demi agenda kepentinga­n negara dan rakyat yang lebih besar.

“Pada masa sama PAS turut menekankan buat masa ini sewajarnya semua pihak memberikan sepenuh perhatian bagi menjayakan langkah-langkah diambil kerajaan dalam usaha memerangi wabak COVID19 dan pemulihan semula ekonomi negara dengan sebaiknya,” katanya.

Takiyuddin berkata, PAS juga komited terus memantapka­n hubungan dengan rakan-rakan sekutu lain di bawah PN demi kelangsung­an pemerintah­an negara yang diterima baik majoriti besar rakyat. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia