Utusan Borneo (Sarawak)

Tsitsipas tewaskan Hurkacz mara ke suku akhir

-

ROTTERDAM: Stefanos Tsitsipas telah berusaha dengan gigih untuk menewaskan pemain Poland, Hubert Hurkacz pada Khamis lepas dalam tiga set untuk sampai ke peringkat suku akhir bertemu Karen Khachanov di Rotterdam.

Pemain pilihan kedua dari Greece ini tewas dalam set kedua namun menang dalam satu permainan penentuan yang sengit untuk mata dalam permainan ketiganya, memastikan kemenangan 64, 4-6, 7-5.

Pemain berusia 22 tahun itu, yang mengalahka­n Rafael Nadal dalam laluan bagi separuh akhir Australian Open pada bulan lepas, bertemu pemain dari Rusia, Khachanov kelmarin untuk tempat separuh akhir.

“Saya bermain dengan sangat baik. Kedua-dua kami bermain tenis di peringkat tinggi dan tidak memberikan banyak peluang mata pendahulua­n,” Tsitsipas menyatakan dalam satu temu bual di gelanggang.

“Terdapat banyak servis bagus dari kedua-dua pihak dan saya benar-benar berasa lega kerana saya telah berusaha begitu keras hingga ke akhir permainan. Ia adalah memenatkan, namun ia berbaloi.”

Tsitsipas, bermain untuk perlawanan ATP Tour pertamanya sejak kalah kepada Daniil Medvedev

Di peringkat separuh akhir di Melbourne, berusaha pada set pembukaan dengan kepunang, tusan seri pada permainan yang ke-10.

Beliau diasak sepanjang masa oleh Hurkacz, namun disebalik membazirka­n satu mata perlawanan dalam permainan ke-10 pada set ketiga, beliau menamatkan kedudukan lapan terakhir pada dua permainan kemudian.

Pemain nombor enam dunia itu merupakan pemain kegemaran bagi gelaran tersebut, selepas pemain utama Medvedev dan Alexander Zverev yang terkeluar awal di Netherland­s.

Pada awal Khamis, pemain yang mengalahka­n Zverev, Alexander Bublik tewas 6-7 (5/7), 6-3, 6-1 kepada pemain dari Amerika Tommy Paul.

Pemain Perancis Jeremy Chardy menamatkan impian David Goffin bagi gelaran ATP semula dengan kemenangan 7-6 (7/3), 7-6 (7/5). — AFP

 ??  ?? TSITSIPAS
TSITSIPAS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia