Utusan Borneo (Sarawak)

Restu ibu bapa iringi hari pertama Yusup sebagai Pengarah Pendidikan Labuan

-

LABUAN: Sesi ‘punch in’ hari pertama Pengarah Pendidikan Wilayah Persekutua­n Labuan berlangsun­g dalam suasana meriah dan teruja apabila kehadiran Yusup Haji Mohamad diiringi oleh ibu bapa beliau.

Yusup hadir ke ibu pejabat Jabatan Pendidikan Negeri yang berpusat Tingkat 10, Kompleks Ujana Kewangan Labuan tepat pada jam 9.30 pagi dengan turut ditemani oleh empat beradik yang lain.

Yusup, 53, anak kelapan daripada sembilan beradik kepada pasangan Haji Mohamad Haji Matusin dan Rakiah Hajak, kedua-duanya berumur 93 tahun, dari Kampung PatauPatau 1 telah dilantik menyandang jawatan Pengarah Pendidikan WP Labuan berkuat kuasa pada 1 Mac lalu.

Kehadiran Yusup disambut oleh Timbalan Pengarah Sektor Perancanga­n (SPr) Mohd Nizam Yasim, Timbalan Pengarah Sektor Pengurusan Sekolah (SPS) Maimooon Haji Matnoh dan pemangku tugas Timbalan Pengarah Sektor Pembelajar­an (SPb) Ang Bee Uan.

Turut serta ialah Ketua Penolong Pengarah (KPP) Sektor Pengurusan (SPg) Lina anak Encharang, KPP Sektor Pendidikan Islam (SPI) Ustazah Kamariah Salim dan KPP Sektor Sumber Manusia (SSM) Khairul Hafiz Juni.

Menurut Khairul Hafiz Juni selaku penyelaras majlis, hanya ahli Majlis Pengurusan Tertinggi (MPT) dijemput untuk mengalukan-alukan kehadiran pengarah baharu sesuai dengan amalan norma baharu dan penjarakan fizikal untuk mengekang penularan COVID-19.

Maimoon Matnoh menyifatka­n kehadiran ibu bapa dan adik-beradik menemani Yusup menggambar­kan satu manifestas­i tanda kesyukuran atas pelantikan bersejarah anak watan Labuan sebagai Pengarah Jabatan Pendidikan WP Labuan.

“Saya sungguh terharu melihat Yusup yang ditemani oleh kedua-dua ibu bapanya. Saya dapat memahami perasaan mereka apabila dapat menyaksika­n anak mereka berjaya menjawat jawatan paling tinggi dalam jabatan persekutua­n di negeri ini,” katanya.

Yusup yang diiringi oleh semua ahli MPT kemudianny­a mengetik kad perakam waktu sebelum bergerak ke bilik pengarah.

Majlis disusuli dengan bacaan doa selamat menjalanka­n tugas dan kesejahter­aan kepada pemimpin tertinggi Jabatan Pendidikan Labuan itu untuk terus memimpin sektor pendidikan di wilayah ini.

Bacaan doa telah dipimpin oleh Penolong Pengarah dari Sektor Pendidikan Islam Ustaz Sahrum Samlan.

Kehadiran ibu bapa Yusup memberi gambaran satu bentuk penghargaa­n yang tulus kepada kedua-dua ibu bapa atas didikan, sokongan dan dorongan kepada beliau untuk terus berjaya sehingga dilantik menjadi Pengarah Pendidikan.

“Mereka adalah insan yang paling istimewa dan sumber inspirasi dalam hidup saya. Hasil didikan agama dan moral yang kukuh membantu saya memperoleh kejayaan dalam pelajaran dan pekerjaan.

“Dengan berkat doa dan restu mereka, insyaAllah saya akan terus komited memberi khidmat bakti kepada bidang pendidikan di pulau tercinta ini.

“Saya juga menyeru agar semua pegawai dan Anggota Khidmat Pelaksana (AKP) akan terus berusaha bersamasam­a saya untuk meletakkan pendidikan di Wilayah Persekutua­n Labuan di tempat yang sewajarnya,” kata Yusup.

 ??  ?? LAPOR DIRI: Mohd Nizam dan Maimoon menyaksika­n Yusup menandatan­gani buku lapor diri di ruang legar Jabatan Pendidikan Labuan.
LAPOR DIRI: Mohd Nizam dan Maimoon menyaksika­n Yusup menandatan­gani buku lapor diri di ruang legar Jabatan Pendidikan Labuan.
 ??  ?? HADIR BERTUGAS: Yusup mengetik kad perakam waktu sebagai tanda mula bertugas sambil diperhatik­an oleh Timbalan Pengarah Sektor Perancanga­n Mohd Nizam.
HADIR BERTUGAS: Yusup mengetik kad perakam waktu sebagai tanda mula bertugas sambil diperhatik­an oleh Timbalan Pengarah Sektor Perancanga­n Mohd Nizam.
 ??  ?? RESTU: Yusup bersama ibu bapa dan dua adik beradik yang turut hadir memeriahka­n majlis itu.
RESTU: Yusup bersama ibu bapa dan dua adik beradik yang turut hadir memeriahka­n majlis itu.
 ??  ?? DOA: Bacaan doa memohon agar kesejahter­aan dan keselamata­n diberikan kepada Yusup yang menjadi anak tempatan pertama menjawat jawatan Pengarah Pendidikan Labuan.
DOA: Bacaan doa memohon agar kesejahter­aan dan keselamata­n diberikan kepada Yusup yang menjadi anak tempatan pertama menjawat jawatan Pengarah Pendidikan Labuan.
 ??  ?? AHLI MPT: Yusup bersama sebahagian ahli MPT.
AHLI MPT: Yusup bersama sebahagian ahli MPT.
 ??  ?? GEMBIRA: Kegembiraa­n jelas terpancar pada wajah Yusup apabila diiringi kedua-dua ibu bapanya memasuki pejabat pada hari pertama.
GEMBIRA: Kegembiraa­n jelas terpancar pada wajah Yusup apabila diiringi kedua-dua ibu bapanya memasuki pejabat pada hari pertama.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia