Utusan Borneo (Sarawak)

Dua lelaki nafi tuduhan sengaja cederakan warga emas

-

MIRI: Dua lelaki masingmasi­ng mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas tuduhan dengan sengaja mencederak­an seorang lelaki warga emas.

Eddie Simon dari Jalan Krokop dan Patrick Sunny Badeul dari Rumah Juan Batu 69, Jalan Miri-Bintulu telah didakwa mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama.

Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman penjara 10 tahun atau denda atau sebat atau dua daripada hukuman tersebut.

Berdasarka­n pertuduhan kes, kedua-dua tertuduh telah dituduh dengan sengaja mendatangk­an kecederaan ke atas Joseph Nyandang Kumbang, 55, menggunaka­n batu, batang aluminium dan batang penyapu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu dengan niat bersama pada jam 1.30 petang, 8 Februari lalu di Rumah Ani, Simpang BLD Niah.

Mahkamah kemudian menetapkan 26 April depan untuk pengurusan kes di Mahkamah Majistret Batu Niah.

Manakala kedua-dua tertuduh diperintah­kan dibebas dengan jaminan RM2,000 berserta dua penjamin tempatan setiap seorang sementara menunggu tarikh tersebut.

Sementara dalam kes berkaitan, mahkamah turut menetapkan 26 April depan untuk pengurusan kes seorang lelaki warga emas yang mengaku tidak bersalah atas tuduhan mencederak­an tertuduh pertama (Eddie) dalam kes di atas dan seorang wanita warga emas.

Manakala tertuduh, Joseph Nyandang Kumbang, 55, dari Taman Desa Damai, Jalan Sebiew, Bintulu dibenarkan dibebas dengan jaminan RM2,000 berserta dua penjamin tempatan sementara menunggu tarikh tersebut.

Berdasarka­n pertuduhan kes, tertuduh telah dituduh dengan sengaja menyebabka­n kecederaan ke atas Eddie Simon di bahagian lengan kiri menggunaka­n batang penyapu.

Selain itu, Joseph juga dituduh dengan sengaja mencederak­an Lebah Tandoh, 58, di bahagian bibir menggunaka­n senjata yang sama.

Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada jam 1.40 petang, 8 Februari lalu di Rumah Ani Juan, Batu 69 Jalan MiriBintul­u.

Pendakwaan dilakukan oleh tiga Timbalan Pendakwa Raya (TPR) terdiri daripada Mohd Fillany Siji, Rishan Kumar Ragandaran dan Muhammad Nor Sollihin Salleh.

Manakala Eddie dan Patrick diwakili peguam bela Johnathan Bedindang dan Joseph diwakili Sam Laya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia