Utusan Borneo (Sarawak)

Era Messi-Ronaldo berakhir?

-

PARIS: Penyingkir­an Barcelona dan Juventus daripada Liga Juara-Juara menandakan Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo tidak akan beraksi dalam suku akhir kejohanan kumpulan elit Eropah.

Pengakhira­n era MessiRonal­do telah dijangka buat sekian waktu dan kini nampak lebih mendekati apabila kedua-dua mereka telah keluar daripada Liga Juara-Juara, kejohanan yang lama didominasi duo itu.

Sekurang-kurangnya salah seorang daripada mereka akan mara ke suku akhir dalam setiap perlawanan sejak 15 musim lalu, walaupun ketika Ronaldo tidak bermain ditambah dengan kecederaan Messi pada tahun pertama kejohanan itu, namun Barcelona tetap merangkul gelaran juara pada tahun 2005/2006.

Tahun sebelumnya, 2004/2005 , Ronaldo baru berusia 20 tahun apabila pasukannya Manchester United kalah kepada AC Milan. Messi baru memececah usia 17 tahun ketika menyertai Barcelona dan mereka tewas di tangan Chelsea dalam musim yang sama.

Antara dua pasukan itu, mereka telah memenangi Liga Juara-Juara sebanyak sembilan kali.

Sungguhpun jurang mereka besar sebagai penjaring gol terhebat dalam permainan itu menyaksika­n Ronaldo dengan 134 gol diikuti Messi sebanyak 120 gol. Penjaring

di ranking seterusnya ialah Robert Lewandowsk­i dengan 72.

Dalam 12 musim berturut-turut daripada 20082019 salah seorang daripada mereka akan merangkul gelaran penjaring gol terbanyak dalam kejohanan itu. Namun demikian, kini mereka tidak akan menyertai peringkat seterusnya.

Ronaldo yang berusia 36 bulan lepas, kelihatan sangat kecewa dengan prestasi Juve melawan Porto pada hari Selasa dengan pemain kelahiran Portugal itu gagal menjaringk­an gol di tempat lawan.

Beliau tidak meraih gol dalam kedua-dua perlawanan menentang

Porto. Dua daripada empat gol beliau dalam peringkat kumpulan ialah gol penalti.

“Biasanya beliau akan menghadiah­kan gol pembuka,” kata jurulatih Juve, Andrea Pirlo. “Namun boleh juga berlaku di mana pemain terhandal tidak dapat meraih gol.”

Messi, 34 menjaringk­an kedua-dua gol agregat Barcelona sungguhpun kalah 2-5 kepada Paris Saint-Germain, termasuk gol jarak jauh yang hebat, namun kemudian beliau tersasar gol penalti dan menguburka­n hasrat kumpulanny­a untuk bangkit semula.

Kini pandangan beralih kepada bintang bola sepak baharu, Kylian Mbappe and Erling Braut Haaland. Meskipun kehilangan Messi dan Ronaldo, permainan itu lebih merindui kehadiran penonton di stadium.

 ??  ?? RONALDO
RONALDO
 ??  ?? MESSI
MESSI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia