Utusan Borneo (Sarawak)

Jangan ada unsur sabotaj, berat sebelah

Peringatan Ruslan kepada para pemimpin masyarakat di peringkat akar umbi

- Oleh Yap Siong Han Oleh Yap Siong Han

KOTA KINABALU: Dewan Perniagaan Muslim Sabah (DPMS) memastikan peniaga yang merupakan ahli pertubuhan itu sentiasa meningkatk­an tahap kebersihan serta keselamata­n makanan di premis masing-masing.

Penasihat Kehormat DPMS, Ansar Maidin, berkata untuk itu DPMS telah menganjurk­an Program Kursus Pengendali Makanan Khas kepada para ahlinya.

“Program ini adalah usaha DPMS untuk membantu ahli-ahli kami yang memiliki restoran dan premis makanan dapat meningkatk­an tahap kebersihan serta kesedaran dalam mengendali­kan makanan.

“Program ini susulan daripada taklimat ringkas yang disampaika­n oleh bahagian Kualiti Makanan Pejabat Kesihatan Kota Kinabalu yang diadakan pada rabu lepas,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Beliau memberikan jaminan bahawa DPMS komited untuk membantu para ahlinya untuk menjalanka­n perniagaan dengan selamat.

Dalam program berkenaan katanya, DPMS juga telah mengadakan sesi taklimat Prosedur Operasi Standard (SOP) COVID-19 bersama pihak Majlis Keselamata­n Negara dan Kementeria­n Kesihatan Malaysia untuk memberi kesedaran kepada ahli mereka mengenai kesalahan SOP yang boleh dikompaun seterusnya membantu kerajaan mengawal pandemik COVID-19.

“Seramai 50 pemilik perniagaan dan wakil hadir dalam program ini. Saya berharap dengan adanya program seperti ini, kami dapat membantu ahli kami peka terhadap sebarang isu semasa.

“DPMS tidak ingin menjadi pertubuhan yang tidak berfungsi sebaliknya komited saling membantu ke arah yang lebih baik,” katanya.

Menurutnya, program seumpamany­a juga telah dirancang diadakan di semua daerah negeri ini masa terdekat.

“Kita juga alu-alukan penyertaan lebih ramai pemilik perniagaan ke dalam pertubuhan ini untuk kita bersama-sama mengharung­i keadaan ekonomi yang amat mencabar,” katanya.

BEAUFORT: Jangan ada unsur-unsur sabotaj dalam kalangan pemimpin akar umbi, sebaliknya perlu fokus memberikan khidmat terbaik kepada rakyat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lumadan, Ruslan Muharam, berkata tidak dinafikan memang ada perbezaan dari segi fahaman politik, namun untuk berkhidmat kepada rakyat, tidak wajar menggunaka­n perbezaan kelompok, kaum atau agama sebagai penghalang.

“Saya mengucapka­n syabas dan tahniah kepada Ketua Anak Negeri (KAN), Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN), Ketua Kampung (KK) dan ketua Masyarakat Cina (KMC) yang menerima watikah pelantikan.

“Anda semua dipilih untuk menerima dan menggalas tanggungja­wab yang diberikan, menjalanka­n amanah dan bersikap adil serta tidak mementingk­an sesetengah pihak,” katanya selepas menyempurn­akan Majlis Penyerahan Watikah Pelantikan Ketua-Ketua Adat

Kawasan DUN Lumadan di sini, semalam.

Beliau menegaskan mereka yang dilantik bukan sahaja perlu menjadi lebih peka, tetapi juga perlu mengambil tahu perihal penduduk serta kampung di kawasan masing-masing. Selain itu katanya, tanggungja­wab sebagai Ketua Kampung juga adalah sebagai wadah penyampai hasrat dan aspirasi kerajaan dalam kalangan penduduk kampung.

“Ketua-ketua adat memainkan peranan menerangka­n program kerajaan yang dilaksanak­an di negeri ini, yang terkini ialah program vaksinasi.

“Ketua-Ketua Adat dikehendak­i menerangka­n kepada penduduk kampung perlunya bagi mereka menerima vaksinasi ini,” katanya.

Dalam pada itu, Ruslan juga menjelaska­n masih terdapat kampung yang belum ada pemimpin seumpamany­a, sambil berharap kampung berkenaan dapat bersabar.

 ??  ?? TAHNIAH: Ruslan (tiga kanan) menyampaik­an watikah pelantikan kepada Ketua Adat bagi kawasan DUN Lumadan.
TAHNIAH: Ruslan (tiga kanan) menyampaik­an watikah pelantikan kepada Ketua Adat bagi kawasan DUN Lumadan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia