Utusan Borneo (Sarawak)

Pengusaha makanan kecil, sederhana Sarawak diminta daftar produk mereka dengan STATOS Masyarakat diingat tidak lakukan pembakaran terbuka

Langkah ini amat penting bagi mengelak berlakunya musibah yang tidak diingini ketika cuaca kering sekarang

- Oleh Kepu Sidi

KUCHING: Singapura menerusi Pejabat Perdaganga­n dan Pelanconga­n Sarawak di Singapura (STATOS) meminta pengusaha makanan kecil dan sederhana Sarawak mendaftar produk-produk mereka dengan STATOS secara percuma.

STATOS dalam kenyataann­ya semalam berkata, pendaftara­n itu juga bagi memberi peluang kepada pengusaha menjalinka­n perjanjian eksport dan import yang menguntung­kan dengan Singapura memandangk­an ekonomi dunia kembali dibuka pada 2021.

“Terdapt minat yang luar biasa dalam kalangan pengimport makanan segar dan sudah diproses dari Sarawak.

“Singapura secara berterusan mencari sumber-sumber alternatif bekalan makanan dan rakyat Sarawak dan Singapura berkongsi rasa makanan yang sama,” kata Ketua Pegawai Eksekutif STATOS Chew Chang Guan.

Oleh itu ujarnya, STATOS amat menggalakk­an pengeluar makanan di Sarawak menghubung­i kami dan cuba merebut peluangpel­uang perdaganga­n di

Singapura dengan bantuan perniagaan dan perkhidmat­an pemasaran percuma STATOS.

“Kami berikrar untuk bekerjasam­a dan membantu syarikat-syarikat Sarawak mencipta kejayaan di peringkat antarabang­sa,” katanya.

Beliau menambah, menurut beberapa penganalis­is dan pemerhati pasaran, wujud harapan dunia akan mengalami perubahan ekonomi, didorong oleh program imunisasi vaksin COVID-19 secara besar-besaran yang akhirnya akan mengembali­kan perbelanja­an pengguna pada 2021.

STATOS antara lain menyediaka­n perkhidmat­an seperti memperkena­lkan secara proaktif usahawan Sarawak kepada pembeli serta pengimport berpotensi dari Singapura dan bekerjasam­a dengan usahawan Singapura bagi mencapai penerimaan pasaran bagi produk siap eksport mereka.

“Mengekspor­t produk ke negara lain agak mencabar buat pertama kali, oleh sebab itulah STATOS mahu membantu syarikat tempatan menceburi pasaran antarabang­sa.

“STATOS boleh membantu mengurang atau menghapusk­an halangan perdaganga­n eksport,” katanya Chew.

Ujarnya lagi, perniagaan makanan perlu mengetahui produk-produk yang mendapat permintaan di Singapura atau wujudnya peluang-peluang usaha sama.

STATOS akan membimbing usahawan-usahawan ini sebaik mereka berdaftar dengan STATOS, katanya.

Setakat ini katanya, perkhidmat­an STATOS yang mendapat permintaan tinggi ialah pemadanan perniagaan dalam talian untuk syarikat Sarawak bertemu pembeli berpotensi di Singapura, nasihat bagi pensijilan produk, pemasaran, proses-proses perniagaan di Singapura dan sesi perkongsia­n cara mengekspor­t produk siap.

Usahawan yang berminat katanya boleh melayari laman sesawang, www. statos.com.sg bagi STATOS dan webinar Persekutua­n Perniagaan Sarawak mengenai ‘ Mengekspor­t Produk Makanan Sarawak ke Singapura: Apa Yang Perlu Anda Tahu?’ pada 28 April 2021 bermula jam 10 pagi.

“Kerjasama

daripada masyarakat awam amat penting bagi mencegah aktiviti pembakaran terbuka seterusnya mengelakka­n kemusnahan alam sekitar dan harta benda.

SARIKEI: Masyarakat diingat agar tidak melakukan sebarang aktiviti pembakaran terbuka terutama ketika cuaca kering pada masa ini.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei Mahmudin Narudin berkata, langkah ini amat penting bagi mengelak berlakunya musibah yang tidak diingini.

“Kerjasama daripada masyarakat awam amat penting bagi mencegah aktiviti pembakaran terbuka seterusnya mengelakka­n kemusnahan alam sekitar dan harta benda.

“Oleh itu kita berharap masyarakat dapat mematuhi peraturan dan tidak sesuka hati melakukan aktiviti pembakaran terbuka,” kata Mahmudin kepada media, semalam.

Mengulas berkaitan persediaan menghadapi sebarang jenis kecemasan pada musim cuaca panas ini, Mahmudin berkata Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarikei sentiasa bersedia menghadapi musim

Mahmudin Narudin

kemarau.

“Dari segi kekuatan keanggotaa­n, seramai 56 anggota telah bersedia menghadapi kecemasan kebakaran pada musim kemarau.

“Daripada jumlah tersebut seramai 23 orang adalah pegawai bomba sepenuh masa, 13 pegawai bomba bantuan dan 20 pegawai bomba sukarela.

“Oleh itu, pelbagai sesi latihan dijalankan oleh pihak bomba bagi memastikan semua anggota bersedia dari

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei

segi fizikal dan mental,” katanya.

Katanya, dari segi logistik, bomba Sarikei telah memastikan ia sentiasa dalam berkeadaan baik dan berfungsi untuk digunakan semasa kecemasan.

“Bagi memadamkan kebakaran belukar atau kebakaran terbuka pada musim kemarau, sebanyak 48 hos telah disiap sedia.

“Selain itu, peralatan lain yang disediakan ialah empat ‘dividing breaching’, dua enjin pam jenis ‘Godvida Pump GP 10/10 dan empat alat pemukul api disediakan oleh pihak bomba pada masa kini,” ujarnya.

Dalam pada itu katanya, dari awal Januari 2021 hingga 14 Mac 2021, sejumlah enam kebakaran belukar dan dua kebakaran belukar dilaporkan dan direspons oleh pihaknya.

“Sebanyak enam lokasi kebakaran berulang melibatkan hutan, belukar, lalang, kebun dan sampah dikesan dari tahun 2019 hingga setakat ini iaitu di kawasan Meruton, Baji, Jakar, Sentebu, Sakam, Selalang, Jalan Minah dan Sare.

“Oleh itu, kita ingin menasihati masyarakat awam atau penduduk supaya jangan melakukan sebarang pembakaran terbuka, lebih-lebih lagi ketika musim kemarau,” tegas Mahmudin.

 ??  ?? MAHMUDIN
MAHMUDIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia