Utusan Borneo (Sarawak)

PSG ke pusingan suku akhir Piala Perancis

-

PARIS: Paris Saint-Germain (PSG) mara mudah ke pusingan suku akhir Piala Perancis pada Rabu dan memberi asakan hebat dalam usaha untuk memanjat kemenangan Liga 1, apabila berjaya menundukka­n pendahulu Lille 3-0.

Ia merupakan kebangkita­n sempurna daripada

PSG setelah dikejutkan dengan kekalahan hujung minggu lalu di laman sendiri kepada Nantes, yang menyinari perlawanan di tempat kelahiran Angel Di Maria dan Marquinhos. “Kami mengalami kesukaran beberapa hari lalu, buat pemain dan keluarga mereka,” kata jurulatih PSG, Mauricio Pochettino. “Tiada sesiapa bersedia untuk menghadapi situasi seperti ini. Anak

didik saya amat fokus. Angel dan Marquinhos berasa bagus untuk bermain.”

Sepanjang dua pertemuan pertama antara pasukan itu di Parc des Princes sebelum dan selepas rehat antarabang­sa, bezanya ialah beberapa siri kesilapan oleh Lille pada saat genting.

Pada minit ke-9 apabila Di Maria membuat hantaran lintang menuju tiang gol, dan pemain pertahanan Lille Tiago Djalo membuat halangan. Penjaga gol Mike Maignan cuba mendakap bola tersebut tetapi menuju kawasan gol sendiri. Mauro Icardi dengan mudah menyempurn­akan sepakan ke dalam pintu gol kosong itu. Icardi diusung keluar padang pada minit 36 dan digantikan dengan Kylian Mbappe dari bangku.

Empat minit kemudian,

Mbappe menghampir­i garisan penalti Lille dan ketika mengelecek bola Zeki Celik menjatuhka­n pemain penyerang itu mengakibat­kan penalti. Mbappe berjaya meraih satu mata melalui sepakan penalti.

“Separuh masa pertama kami hambar. Saya rasa kami memerhatik­an mereka bermain terlalu banyak,” kata jurulatih Lille, Christophe Galtier yang juga mengakui pengadil juga menghadapi separuh masa pertama yang sukar.

“Mereka menguasai rentak dan mereka mampu menjatuhka­n sesiapa pun.”

Tiga minit dalam masa tambahan, Mbappe menghantar serangan melepasi dinding pertahanan Lille dan Maignan, terus masuk ke jaring gol untuk jaringan ketiga pasukannya.

PSG, menghampir­i belakang Lille, hanya dengan 3 mata dalam Ligue 1. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? PERTEMBUNG­AN DI UDARA: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan 16 akhir Piala Perancis di antara PSG dan Lille di Stadium Parc des Princes di Paris.
— Gambar AFP PERTEMBUNG­AN DI UDARA: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan 16 akhir Piala Perancis di antara PSG dan Lille di Stadium Parc des Princes di Paris.
 ??  ?? MBAPPE
MBAPPE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia