Utusan Borneo (Sarawak)

Penjenayah bunuh 13 penduduk dalam satu serangan di Nigeria

-

KANO: Penyerang bersenjata dari kumpulan penjenayah telah membunuh 13 orang dan mencederak­an tujuh lagi dalam beberapa siri serangan di barat laut Nigeria, dalam keganasan terbaharu yang membelengg­u wilayah, menurut seorang pegawai kerajaan wilayah kelmarin.

Negeri di barat laut dan tengah Nigeria telah dilanda oleh satu gelombang bagi penculikan beramai-ramai dan serangan senjata oleh kumpulan penjenayah yang membakar dan menggeleda­h kampung serta menyasarka­n sekolah-sekolah bagi penculikan untuk mendapatka­n wang tebusan.

“Seramai 13 orang telah terkorban dan tujuh lagi tercedera, dalam satu siri serangan di sekitar beberapa komuniti di kawasan kerajaan tempatan Zangon Kataf, Kauru dan Chikun," Samuel Aruwan, pesuruhjay­a hal ehwal dalam negeri Kaduna berkata dalam satu kenyataan.

Dalam serangan terburuk, 10 orang telah terkorban dan empat tercedera apabila penjahat menyerbu perkampung­an Kizachi di daerah Kauru di Kaduna, di mana mereka membakar "56 rumah, 16 motosikal dan beberapa bangsal”.

Dalam tiga serangan berasingan tiga telah terbunuh dan tiga lagi tercederad­iperkampun­gan Gora Gan, Masaka dan Zakka Pada, menurut Aruwan.

Kumpulan samseng yang bersenjata lengkap di wilayah barat laut dan tengah telah memperting­katkan serangan sejak beberapa tahun ini, walaupun ia adalah dilakukan bagi tujuan keuntungan kewangan.

Peningkata­n adalah satu lagi cabaran keselamata­n bagi pasukan tentera Presiden Muhammadu Buhari, yang turut menentang satu serangan pejuang jihad selama sedekad di timur laut Nigeria.

Kumpulan penjenayah, dikenali oleh penduduk tempatan sebagai penyamun, baru-baru ini telah mengubah tumpuan mereka kepada sekolah-sekolah di mana mereka menculik pelajar bagi mendapatka­n wang tebusan.

Mangsa adalah kebanyakan dibebaskan tidak lama kemudian selepas rundingan dengan pegawai kerajaan walaupun mereka menolak sebarang pembayaran wang tebusan.

Pada minggu lepas kumpulante­rsebutmenc­ulik 39 pelajar dari sebuah kolej perhutanan di luar bandar Kaduna, serangan keempat seumpamany­a terhadap sebuah sekolah sejak Disember.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia