Utusan Borneo (Sarawak)

MPS secara prinsip benarkan operasi bazar Ramadan di enam lokasi di Sibu

-

SIBU: Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) secara prinsip telah sepakat untuk mengizinka­n operasi bazar Ramadan di enam lokasi di Sibu.

Ahli Jawatankua­sa Tetap Pasar, Penjaja dan Peniaga MPS Kaunselor Mohammad Abdullah Izkandar Roseley berkata, keputusan itu dicapai pada mesyuarat semalam, namun maklumat lanjut mengenai lokasi akan dibuat tidak lama lagi setelah perbincang­an dengan Penyelaras Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Bahagian Sibu (JPBBS) Dr Annuar Rapa’ee.

“Saya tidak dapat mendedahka­n lokasi pada masa ini kerana kami perlu bertemu dengan Dr Annuar Rapa’ee terlebih dahulu untuk membincang­kan beberapa perkara yang berkaitan.

“Namun, kami akan membuat keputusan secepat mungkin,” katanya kepada

The Borneo Post ketika dihubungi, semalam.

Beliau juga mengatakan bahawa ini terserah kepada persatuan yang terlibat untuk menganjurk­an bazar Ramadan dan persetujua­n akan diberikan atas komitmen mereka untuk mengoperas­ikan bazar Ramadan yang selamat.

“Bazar Ramadan biasanya dianjurkan oleh pihak ketiga, yang bermaksud mereka dianjurkan oleh persatuan tertentu.

“Oleh itu, jika mereka ingin mengadakan bazar di lokasi yang telah kami persetujui, mereka perlu menghantar permohonan mereka kepada kami.

“Dalam permohonan mereka, mereka juga harus menggarisk­an bagaimana mereka akan mematuhi dari segi prosedur operasi standard (SOP) dan berapa banyak gerai yang terlibat dan sebagainya,” katanya.

Menurutnya, keputusan untuk memilih enam lokasi adalah untuk memastikan kawalan orang ramai dan bukannya hanya fokus pada satu tempat sahaja.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankua­sa Tetap Pembanguna­n Sosial dan Masyarakat MPS Zaiton Abdul Kader menyambut baik keputusan kerajaan untuk membenarka­n bazar Ramadan dibuka.

Beliau bagaimanap­un, mendesak agar mereka yang memutuskan untuk menjalanka­n perniagaan bazar Ramadan supaya mematuhi SOP dengan ketat.

Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) kelmarin mengumumka­n bahawa bazar Ramadan dibenarkan beroperasi dari 12 April hingga 12 Mei di bawah pematuhan SOP yang ketat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia