Utusan Borneo (Sarawak)

Dahulukan guru luar bandar terima suntikan vaksin

-

MIRI: Semua guru yang berkhidmat di luar bandar dan pedalaman Sarawak dicadang didahuluka­n menerima suntikan vaksin COVID-19.

Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Cawangan Long Lama Marcus Hugo berkata, mereka juga disaran menjalani ujian calitan sebagai langkah pencegahan awal.

“Mungkin mereka (guru) boleh dimasukkan dalam kumpulan pertama (petugas barisan hadapan) untuk memastikan guru yang terlibat dalam sekolah diberi keutamaan sebelum pergi ke sekolah.

“Kalau tidak semua pun, sekurang-kurangnya mereka (guru) di pedalaman diberi vaksin dulu,” jelasnya.

Mengulas lanjut Marcus berkata, masih ramai ibu bapa risau untuk menghantar anak mereka ke sekolah berikutan peningkata­n kes positif melibatkan guru dan pelajar di sekolah.

Beliau berharap dengan membenarka­n guru menerima vaksin serta lulus ujian calitan akan meningkatk­an keyakinan ibu bapa.

Secara keseluruha­n akan meningkatk­an keyakinan masyarakat luar bandar dan pedalaman terhadap tahap kesihatan mereka.

Marcus berkata, ia sekali gus dapat mengurangk­an risiko jangkitan daripada orang luar khasnya di Zon Hijau.

Kemudahan kesihatan di luar bandar dan pedalaman juga harus ditingkatk­an untuk membolehka­n guru, pelajar dan penduduk mendapat rawatan awal sekali gus memutuskan rantaian jangkitan.

“Untuk guru di pedalaman, dicadangka­n mereka melalui ujian sebelum pergi ke sekolah. Supaya orang di sana tidak ragu-ragu. Kalau boleh (terima suntikan) sebelum sekolah buka, sebelum 5 haribulan (April),” jelasnya.

Menteri Pendidikan Datuk Dr Mohd Radzi Md Jidin dipetik sebagai berkata, sesi persekolah­an bagi pelajar sekolah menengah pada 4 dan 5 April ini tidak akan terjejas walaupun terdapat 41 kluster jangkitan COVID-19 dikesan membabitka­n institusi pendidikan sejak 1 Januari lalu.

Sesi persekolah­an akan berjalan seperti biasa dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketat yang ditetapkan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamata­n Negara (MKN).

Mohd Radzi berkata, secara keseluruha­n lebih lima juta pelajar akan memulakan sesi persekolah­an di Johor, Kedah, Kelantan dan Terengganu bermula 4 April.

Bagi sekolah di negeri lain akan memulakan sekolah pada 5 April ini.

 ??  ?? MARCUS
MARCUS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia