Utusan Borneo (Sarawak)

DADAH: LIMA LELAKI, SEORANG WANITA DIBERKAS DI HOTEL BAJET

-

Lima lelaki dan seorang wanita berumur 22 hingga 51 tahun diberkas polis Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik (BSJN) IPD Bintulu disyaki terlibat kegiatan dadah.

Ketua Polis Daerah Bintulu Superinten­den Zulkipli Suhaili berkata, tangkapan ke atas suspek diketuai Ketua BSNJN IPD Bintulu ASP Muning Jakung bersama tujuh anggota dalam Ops Tapis Khas di hotel bajet di sini, jam 3 petang kelmarin.

“Dalam operasi itu, semua bilik serta penghuniny­a diperiksa dan mendapati dua lelaki memiliki dua keratan tiub straw kehijauan lutsinar berisi ketulan kristal disyaki syabu dengan berat kasar satu gram dan turut positif dadah.

“Empat lagi membabitka­n tiga lelaki dan seorang wanita diperiksa juga didapati positif dadah (Methamphet­amine),” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Beliau berkata, dua lelaki ditangkap itu disiasat di bawah Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan Seksyen 15(1)(a) ADB 1952 atas kesalahan memiliki dan memasukkan dadah berbahaya ke dalam tubuh sendiri.

Sementara empat suspek disiasat di bawah Seksyen 15(1)(a) ADB 1952 atas kesalahan memasukkan dadah berbahaya ke dalam tubuh sendiri.

“Di bawah Seksyen 12(2) ADB 1952 jika sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak lebih dua tahun dan sabit kesalahan di bawah Seksyen 15(1)(a) ADB 1952 boleh didenda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun dan pengawasan dua tahun,” jelasnya.

Katanya, operasi itu merupakan usaha berterusan polis membantera­s kegiatan penyalahgu­naan dadah khasnya di hotel-hotel bajet di kawasan pasar lama Bintulu.

 ??  ?? PERIKSA: Sepasukan polis siasatan jenayah narkotik memeriksa barangbara­ng kes milik suspek.
PERIKSA: Sepasukan polis siasatan jenayah narkotik memeriksa barangbara­ng kes milik suspek.
 ??  ?? BINTULU:
BINTULU:

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia