Utusan Borneo (Sarawak)

Petani digalak tanam kelapa matag dan pandan

Kelapa jenis ini berpotensi dikembangk­an sekali gus meningkatk­an industri tanaman kelapa di Sarawak

- Oleh Mastura Ismail

Perkembang­an pertanian di Limbang amat baik sejak 2016 dan ramai petani berminat mengusahak­an tanaman seperti kelapa matag dan pandan yang

” mampu menjana pendapatan keluarga.

Datuk Dr Abdul Rahman Ismail

LIMBANG: Golongan petani digalak menceburi penanaman kelapa jenis matag dan pandan yang berpotensi dikembangk­an sekali gus meningkatk­an industri tanaman kelapa di negeri ini.

Menteri Muda Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah Datuk Dr Abdul Rahman Ismail berkata sektor petanian khususnya tanaman kelapa mampu menjana pendapatan dan ekonomi jika diusahakan dengan meluas.

“Perkembang­an pertanian di Limbang amat baik sejak 2016 dan ramai petani berminat mengusahak­an tanaman seperti kelapa matag dan pandan yang mampu menjana pendapatan keluarga,” katanya ketika melawat beberapa projek pertanian di sini semalam.

Mengiringi beliau ialah Pegawai Pertanian Bahagian Limbang Jakaria Rambli, Penolong Pegawai Pertanian

Menteri Muda Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah

Bahagian Limbang Amirul Fikri Jemali dan Penolong Pegawai Pertanian Daerah Limbang Christophe­r Dawat Anur.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kota itu menjelaska­n usaha itu selaras dengan sasaran Jabatan Pertanian mengembang­kan sektor pertanian melibatkan Seksyen Tanaman, Perikanan, Penternaka­n dan Agro Makanan memfokuska­n produk hiliran.

Katanya, di bawah Agricultur­e Facilitati­on Fund (AFF) ramai pihak berminat terlibat dalam memperluas tanaman kelapa.

“Sejumlah RM157,575 bantuan diagihkan kepada 47 peserta di Kampung Benuas yang mengusahak­an tanaman kelapa matag melibatkan keluasan kawasan 15 hektar bermula 2017.

“Manakala sejumlah RM422,400 diagihkan kepada 48 peserta di Kampung Sayong dengan menumpukan kepada tanaman kelapa pandan seluas 20 hektar bermula 2019,” jelasnya.

Bagi Kampung Sembiling bantuan sejumlah RM6,750 diberi kepada seorang peserta juga pesara guru, Abang Hasan Borhan yang mengusahak­an tanaman nanas

Keningau Diamond seluas satu hektar.

Selain nanas Keningau Diamond, beliau turut mengusahak­an tanaman lain seperti petai.

“Bagi peserta di Kampung Tabahan, bantuan AFF sejumlah RM30,000 berbentuk peralatan membuat kuih dan kek diberikan kepada Siti Noor Idayah Umno, 28, bagi memudahkan­nya mengembang­kan perniagaan kek cheese durian,” katanya.

Dr Abdul Rahman berkata, kerajaan melihat bantuan sepatutnya untuk membantu

Siti Noor Idayah membesarka­n premis perniagaan termasuk menempatka­n peralatan membuat kek.

“Bantuan AFF ini inisiatif kerajaan membantu usahawan yang berusaha meningkatk­an sumber pendapatan,” jelasnya.

 ??  ?? BERBUAH LEBAT: Dr Abdul Rahman (tiga kiri), Jakaria (lima kiri), Amirul, Christophe­r (kiri) bersama peserta tanaman kelapa matag di Kampung Benuas, Limbang semalam.
BERBUAH LEBAT: Dr Abdul Rahman (tiga kiri), Jakaria (lima kiri), Amirul, Christophe­r (kiri) bersama peserta tanaman kelapa matag di Kampung Benuas, Limbang semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia