Utusan Borneo (Sarawak)

Teroka keindahan KL waktu malam dengan bas HOHO

-

KUALA LUMPUR: Jika Kota London mempunyai double decker bus, Sydney terkenal dengan hop on hop off bus tour, Bandaraya Kuala Lumpur pun tidak ketinggala­n mempunyai bas dua tingkat untuk pelancong tempatan mahupun luar negara menikmati pemandanga­n di sekitar kota metropolit­an ini.

Seperti bandar raya utama di luar negara, penggunaan perkhidmat­an bas yang lebih sinonim dengan panggilan double decker itu menjadi pengangkut­an popular bagi pelancong bersiar-siar dan melawat tempat menarik sekitar bandar raya ini untuk mengelak masalah kesesakan yang tidak berkesudah­an.

Beroperasi sejak 14 tahun lalu, KL Hop-On Hop-Off (HOHO) dengan bumbung yang terbuka memberikan peluang kepada penumpang mengambil gambar pemandanga­n serta memerhati gelagat penghuni kota dari sudut 360 darjah.

Bagaimanap­un Perintah

Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah dua kali dilaksanak­an sejak pandemik COVID19 melanda negara ini awal tahun lepas, telah merencatka­n sektor pelanconga­n sekali gus tempiasnya turut menjejaska­n operasi bas yang dikendalik­an oleh Elang Wah Sdn Bhd ini.

Pengarah urusannya, Syed Azhar Syed Nadzir berkata, sebelum ini operasi bas itu terpaksa dihentikan sementara ekoran pelaksanaa­n PKP, namun ia kembali dibuka sejak 1 Mac lalu dengan tumpuan kali ini lebih diberikan kepada pelancong tempatan ekoran sempadan negara yang masih ditutup.

Katanya, inilah waktu yang paling sesuai untuk pelancong tempatan menggunaka­n perkhidmat­an itu memandangk­an sebelum ini bas itu sentiasa dipenuhi oleh pelancong asing.

Bas HOHO beropoeras­i sepanjang hari dengan mengenakan bayaran RM25 bagi dewasa, RM15 bagi kanakkanak untuk perjalanan pada waktu siang, manakala RM30 bagi dewasa dan RM15 bagi kanak-kanak untuk perjalanan waktu malam. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TARIKAN BAHARU: Perkhidmat­an bas‘double decker’KL Hop-On Hop-Off (HOHO) dengan bumbung yang terbuka menjadi pengangkut­an popular bagi pelancong bersiar-siar dan melawat tempat menarik sekitar bandaraya Kuala Lumpur.
— Gambar Bernama TARIKAN BAHARU: Perkhidmat­an bas‘double decker’KL Hop-On Hop-Off (HOHO) dengan bumbung yang terbuka menjadi pengangkut­an popular bagi pelancong bersiar-siar dan melawat tempat menarik sekitar bandaraya Kuala Lumpur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia