Utusan Borneo (Sarawak)

Penting bagi Sarawak capai 80 peratus populasi terima vaksin sebelum PRN

-

KUCHING: Adalah penting bagi Sarawak untuk mencapai 80 peratus populasi pendudukny­a diberi vaksin sebelum Pilihan Raya Negeri (PRN) yang akan diadakan selepas 1 Ogos ini, kata Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau bagaimanap­un menegaskan PRN akan tetap dijalankan jika masih kurang daripada 80 peratus rakyat Sarawak yang telah menerima vaksin COVID-19 kerana sesi Dewan Undangan Negeri (DUN) bakal berakhir pada bulan Jun, dan telah dilanjutka­n sebelum ini ke 1 Ogos kerana pengisytih­aran Darurat.

“Ketika Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin datang ke Sarawak baru-baru ini, salah satu perkara yang kita bincangkan adalah untuk memastikan bahawa Sarawak diberi keutamaan pemberian vaksin terlebih dahulu.

“Itulah sebabnya sangat penting bagi negeri ini untuk mencapai sasaran 80 peratus rakyat Sarawak yang telah diberi vaksin pada bulan Ogos ini nanti jika tidak, kita harus menghadapi risiko (menyebarka­n COVID-19) ketika mengadakan pilihan raya itu nanti,” katanya.

Fadillah berkata demikian ketika berucap pada program Prihatin Malaysia yang diadakan di Kompleks CIDB di Jalan Sultan Tengah di sini semalam.

Dalam perkembang­an lain, Fadillah berkata, tiga jawatankua­sa kerja di bawah Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) akan menyampaik­an laporan dan cadangan mengenai perkaraper­kara yang dibincangk­an di peringkat jawatankua­sa minggu depan.

Tiga jawatankua­sa kerja berkenaan ujarnya, akan menyampaik­an laporan mereka dalam pertemuan yang akan dipengerus­ikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Tiga jawatankua­sa kerja tersebut ialah Jawatankua­sa Kerja Rakan Kongsi, Jawatankua­sa Kerja Keselamata­n Sabah dan Sarawak dan Jawatankua­sa Kerja Sosioekono­mi,” katanya.

Walaupun tidak mendedahka­n secara terperinci mengenainy­a, beliau mengatakan bahawa cadangan yang akan dikemukaka­n oleh jawatankua­sa kerja akan merangkumi inti pati MA63.

Mengulas lanjut, penggunaan perkataan ‘Wilayah’ untuk Sarawak dan Sabah sesuai dengan peruntukan MA63 kerana negara ini dibentuk oleh Persekutua­n Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Sabah.

Fadillah bagaimanap­un, menjelaska­n bahawa istilah Wilayah (Wilayah) berbeza dengan istilah Wilayah Persekutua­n (Wilayah Persekutua­n) untuk Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

“Istilah ‘Wilayah’ yang digunakan oleh Sarawak dan Sabah adalah setaraf dengan Wilayah Semenanjun­g,” tambahnya.

 ??  ?? BINCANG: Fadillah (dua kiri) bercakap dengan salah seorang ketua masyarakat yang hadir pada program tersebut semalam.
BINCANG: Fadillah (dua kiri) bercakap dengan salah seorang ketua masyarakat yang hadir pada program tersebut semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia