Utusan Borneo (Sarawak)

10 penjenayah bersenjata dibunuh dalam serangan hendap terhadap tentera

-

ABUJA: Pihak tentera Nigeria pada Jumaat lepas menyatakan bahawa pasukan keselamata­n telah membunuh 10 orang penjenayah bersenjata selepas mereka menyerang hendap dan membunuh anggota tentera di wilayah tengah Benue, di mana kumpulan samseng telah diketahui sebagai beroperasi.

Keganasan meletus di wilayah ketika dua buah komuniti bertelagah mengenai satu perebutan tanah, mendesak satu operasi ketenteraa­n, menurut pihak berkuasa.

Pada Isnin lepas, sebuah batalion tentera telah diserang oleh penjenayah bersenjata dikenali di kalangan penduduk tempatan sebagai penyamun.

Pasukan tentera “telah ditahan di sebuah pos pemeriksaa­n dilakukan oleh kumpulan dikenali sebagai Bonta Boys dan dibawa ke dalam Konshisha di mana mereka semua telah dibunuh dengan kejam,” Onyema Nwachukwu, seorang jurucakap bagi pihak tentera Nigeria berkata dalam satu kenyataan.

“Penjahat kemudian membakar kesemua 11 anggota tentera dan pegawai mereka sehingga sukar untuk dikenal pasti sementara senjata dan peluru mereka telah dibawa pergi.” Satu kenyataan sebelumnya dari pihak tentera telah menyatakan bahawa 10 orang anggota tentera dan seorang pegawai telah dibunuh.

“Pasukan tentera bantuan telah dikerahkan ke Bonta pada pagi berikutnya. Malangnya, pasukan bantuan itu turut diserang oleh hampir 500 belia bersenjata.”

Selepas “pertempura­n sengit” selama lebih dari empat jam termasuk bantuan udara berhampira­n, menurut kepada kenyataan, “10 penjahat bersenjata telah terkorban.”

“Selain dari 10 penjahat ini, terdapat tiada kematian lain di kalangan orang awam telah direkodkan di manamana bahagian di Konshisha sehingga hari ini,” menurut Nwachukwu.

Pada awal Jumaat, sekumpulan penduduk tempatan dikenali sebagai Shangev-Tiev Assembly telah mengeluark­an satu kenyataan menyatakan bahawa beberapa rumah telah dibakar di 15 kampung oleh pihak tentera dan pendudukny­a telah dibunuh, dakwaan yang mana pihak AFP tidak dapat mengesahka­n dengan segera.

Kenyataan tentera menyatakan beberapa penjahat bersenjata melarikan diri ke kampung-kampung berhampira­n dan “pasukan tentera memusnahka­n rumah-rumah dan bangunan lain yang telah digunakan oleh penjenayah sebagai tempat persembuny­ian.”

Seorang lagi ketua komuniti menyeru kepada pihak tentera agar melakukan pengekanga­n dalam responsnya.

“Kami merayu kepada pihak tentera agar menghentik­an serangan balas mereka terhadap komunitiko­muniti yang tidak bersalah yang telah mengalami kesan akibat aktiviti orang jahat,” Chief Edward Ujege, bekas presiden bagi kumpulan etnik Tiv memberitah­u AFP.

Gabenor negeri, Samuel Ortom, tanpa menyebut tentang tuduhan dari penduduk, juga menggesa pihak tentera agar mengelakka­n kematian orang awam dan melindungi undang-undang yang melindungi rakyat ketika beberapa usaha adalah bagi mendapatka­n semula senjata mereka yang hilang.

Pertempura­n berdarah di antara penggembal­a nomad dan peladang mengenai tanah, kawasan rumput dan air telah melibatkan beberapa bahagian di tengah Nigeria selama beberapa tahun.

Pasukan keselamata­n Nigeria sedang berjuang di beberapa kawasan, lebih kepada keganasan pejuang jihad selama sedekad di timur laut, kumpulan penculik kriminal di barat laut dan sebuah militia pemisah di tenggara. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia