Utusan Borneo (Sarawak)

Anugerah CIDB INFRASTAR Lestari lima bintang milik MRT Corp

-

KUCHING: Lembaga Pembanguna­n Industri Pembinaan (CIDB) Malaysia semalam telah menganuger­ahkan MRT Corporatio­n Sdn Bhd (MRT Corp) penarafan INFRASTAR Lestari lima bintang untuk fasa reka bentuk MRT Laluan 2: projek Laluan Putrajaya.

INFRASTAR Lestari adalah alat penilaian yang dikembangk­an oleh CIDB untuk menilai kesinambun­gan projek infrastruk­tur, termasuk fasa reka bentuk, pembanguna­n dan pembinaan projek.

“Untuk mendorong pemain industri berpartisi­pasi dalam program penarafan INFRASTAR Berkelanju­tan, CIDB telah memberi subsidi dan akan terus memberi subsidi perbelanja­an penilaian hingga akhir tahun 2021,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Selain itu, CIDB sedang mengadakan latihan untuk 200 personel untuk menjadi fasilitato­r INFRASTAR Berkesinam­bungan untuk meningkatk­an kesedaran mengenai program ini.

MRT Corp merupakan salah satu pemain industri pembinaan terbesar di Malaysia.

Padamajlis­penganuger­ahan yang diadakan di Pusat Latihan KVMRT di Sungai Buloh itu, Ketua Eksekutif CIDB Malaysia Datuk Ahmad Asri Abdul Hamid telah menyampaik­an sijil dan anugerah INFRASTAR Lestari kepada Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Datuk Mohd Zarif Hashim.

Turut hadir pada majlis tersebut adalah Pengarah Projek MRT Laluan 2: Putrajaya Datuk Amiruddin Ma’aris.

Asri dalam ucapannya berkata, penarafan INFRASTAR Lestari adalah dalam usaha pihaknya memastikan bahawa sektor pembinaan negara tidak memberi kesan buruk terhadap kelestaria­n alam sekitar.

“Saya gembira kerana lebih banyak pemain industri kini memandang serius langkah lestari dengan menilai semula projek mereka.

“Ini jelas ditunjukka­n melalui penilaian cemerlang yang telah diterima MRT Corporatio­n Sdn Bhd untuk fasa reka bentuk Projek MRT Laluan 2: Putrajaya di sini.

“Ini menandakan satu lagi langkah ke hadapan untuk mewujudkan budaya yang lebih mementingk­an kemampanan dalam industri pembinaan,” tegasnya.

Pada majlis itu, Asri juga mengatakan bahawa kad laporan Program Transforma­si Industri Pembinaan (CITP) 20162020 menunjukka­n 90 peratus atau lebih objektifny­a melalui pelbagai inisiatif di bawah empat teras strategi yang telah dicapai, termasuk teras strategi Kelestaria­n Alam Sekitar.

INFRASTAR Lestari dilancarka­n pada Mac 2019 di bawah CITP untuk mengatasi jurang dalam menangani masalah alam sekitar dalam industri pembinaan.

Tujuan utamanya adalah untuk memastikan bahawa projek infrastruk­tur di Malaysia dikembangk­an secara lestari dengan mengambil kira kesan persekitar­an, sosial dan ekonomi projek dari peringkat reka bentuk sehingga selesai.

Ia melengkapk­an alat penilaian kelestaria­n lain seperti Alat Penguranga­n Karbon dan Kelestaria­n Alam Sekitar Malaysia (MyCREST) untuk pembinaan bangunan yang juga dikembangk­an oleh CIDB dan Indeks Lebuh Raya Hijau Malaysia oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia.

Pasca-CITP, Pelan Strategik CIDB (CSP) 20212025 terus menekankan amalan kelestaria­n persekitar­an untuk memastikan kelestaria­n menjadi keutamaan dalam pembinaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia