Utusan Borneo (Sarawak)

Ayak Gallery tarikan baharu Pekan Warisan Siniawan

Galeri berkenaan akan menambah nilai pelanconga­n di pekan lama penuh bersejarah itu, kata Miro

- Oleh Agnes Tugong

KUCHING: Pekan Warisan Siniawan di Bau mempunyai satu lagi tarikan pelancong dengan pembukaan Ayak Gallery di pekan ini pada 9 April lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serembu Miro Simuh ketika prapembuka­an galeri tersebut berkata, galeri berkenaan akan menambah nilai pelanconga­n di pekan lama penuh bersejarah itu.

“Galeri ini ditempatka­n di salah sebuah lot kedai lama di pekan ini yang diubah suai tanpa menjejaska­n bangunan yang berusia hampir 100 tahun ini.

“Dengan adanya galeri ini ia akan menambah tarikan yang ada di pekan ini yang popular dengan pasar malamnya serta program seperti Festival Muzik Country dan lain-lain,” katanya.

Tambah Miro selain sebagai tarikan pelancong, galeri itu juga untuk menyokong industri pelanconga­n yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Pada masa yang sama katanya, galeri itu juga adalah untuk artis tempatan mempamerka­n hasil karya seni mereka untuk tujuan dijual.

Antara karya seni yang dipamerkan di galeri ini adalah lukisan, alat muzik sape, ukiran serta klinik atau kelas melukis dan sape.

“Dengan Tebingan Pekan Siniawan, Lebuh Siniawan yang dinaik taraf kita berharap ia akan memberi keselesaan kepada pengunjung ke pekan ini.

“Harapan kita dalam masa tiga tahun ini, Siniawan akan berwajah baharu dan menjadi pemangkin kepada sektor pelanconga­n di Bau ini dan Sarawak amnya,” kata Miro.

Miro turut berharap masyarakat akan menyokong pembanguna­n yang dirancang di Siniawan untuk memulihkan semula sektor perniagaan dan pelanconga­n yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Galeri ini ditempatka­n di salah sebuah lot kedai lama di pekan ini yang diubah suai tanpa menjejaska­n bangunan yang berusia hampir 100

” tahun ini.

Miro Simuh

ADUN Serembu

 ??  ?? SAPE: Alat muzik sape juga boleh didapati di Ayak Gallery bagi peminat sape.
SAPE: Alat muzik sape juga boleh didapati di Ayak Gallery bagi peminat sape.
 ??  ?? SENI: Antara koleksi lukisan dan hasil karya artis tempatan yang dipamerkan di Ayak Gallery.
SENI: Antara koleksi lukisan dan hasil karya artis tempatan yang dipamerkan di Ayak Gallery.
 ??  ?? BEROPERASI: Ayak Gallery dibuka kepada pengunjung sebagai tarikan baharu ke Pekan Warisan Siniawan, Bau.
BEROPERASI: Ayak Gallery dibuka kepada pengunjung sebagai tarikan baharu ke Pekan Warisan Siniawan, Bau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia