Utusan Borneo (Sarawak)

Dua cubaan seludup dadah pada malam raya tumpas: Pengarah JSJN

-

PUTRAJAYA: Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Pasukan Polis Marin (PPM) menumpaska­n cubaan pengedar dadah untuk menyeludup dadah ke negara jiran pada malam raya.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman Datuk Razarudin Husain berkata, dua cubaan menyeludup dadah ke negara jiran ditumpaska­n di Melaka dan Muar, Johor Rabu lepas.

“Pengedar dadah ini sentiasa mencari peluang, di Melaka pihak JSJN menangkap dua lelaki yang datang dari Johor cuba menyeludup dadah jenis syabu seberat 100.4 kilogram manakala di Muar PPM berjaya menahan seorang lelaki dan merampas 84 kilogram syabu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas melakukan lawatan ke sekatan jalan raya (SJR) di sini kelmarin, yang turut dihadiri Ketua Polis Daerah Putrajaya ACP Mohd Fadzil Ali.

Dalam pada itu, Razarudin berkata, anggota PDRM terus menggalas tanggungja­wab dengan penuh kecekalan walaupun sudah 422 hari menjalanka­n tugasan sepanjang pandemik COVID19 melanda negara, dalam memastikan rakyat terus patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) dan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). “Momentum dan semangat dalam kalangan anggota polis masih pada tahap sama, namun perlu diingatkan mereka yang bertugas harus menjaga kesihatan, dari segi penugasan itu perlu ada waktu rehatnya, itu yang penting,” katanya.

Beliau juga menyaranka­n masyarakat agar terus mematuhi SOP untuk bersamasam­a memerangi penularan COVID-19 dan saranan kerajaan adalah untuk kesejahter­aan, kesihatan dan ekonomi.

Sementara itu, beliau berkata lawatan beliau kelmarin bertujuan memberi semangat kepada anggota polis, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Jabatan Sukarelawa­n Malaysia (RELA) yang bertugas di SJR terutama pada hari pertama Syawal.

Beliau berkata, empat SJR di sekitar Putrajaya mencukupi kerana penduduk di pusat pentadbira­n ini mempunyai tahap pematuhan yang tinggi kerana kebanyakan mereka adalah penjawat awam yang jelas dengan pendekatan kerajaan dalam membendung wabak COVID-19.

Setakat jam 12 tengah malam kelmarin, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya telah memeriksa 1,168 individu dan 1,020 kenderaan serta sebanyak 30 kereta diarah berpatah balik kerana tiada surat kebenaran rentas daerah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia