Utusan Borneo (Sarawak)

COVID-19: Sarawak rekod 363 kes baharu, empat kematian semalam

-

KUCHING: Sarawak merekodkan 363 kes baharu COVID-19 semalam menjadikan jumlah keseluruha­n kes di Sarawak kini meningkat kepada 70,228 kes.

Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) dalam kenyataan berkata Kuching merekodkan kes tertinggi 137, diikuti Lundu (120), Sibu (21), Subis (14), Kapit (11) dan masingmasi­ng lapan kes di Samarahan dan Meradong.

Lain-lain kes dikesan di Serian (7), lima kes masing-masing di Bintulu, Sarikei, Mukah dan Beluru, dua kes kes di Betong dan Asajaya dan masing-masing satu kes di Bau, Tebedu, Bukit Mabong, Tatau dan Selangau.

“Daripada 363 kes yang dilaporkan, 167 kes melibatkan individu yang mempunyai kontak rapat kepada kes positif COVID-19 dan 145 kes melibatkan individu dalam kluster aktif sedia ada.

“Manakala 25 kes merupakan saringan individu bergejala di fasiliti kesihatan, 24 kes lain-lain saringan di fasiliti kesihatan dan dua kes Import B, individu balik dari Kuala Lumpur,” katanya.

JPBNS turut memaklumka­n terdapat empat kematian baharu ini melibatkan tiga lelaki dan seorang perempuan berumur antara 35 hingga 78 tahun.

Dengan pertambaha­n empat kes kematian baharu ini jumlah keseluruha­n kematian akibat COVID-19 di Sarawak kini seramai 443 orang.

Dua daripada kematian ini dilaporkan di Hospital Sibu dan masing-masing satu di Hospital Umum Sarawak dan Hospital Kapit.

Dalam pada itu terdapat 1,628 kes pulih dan dibenar discaj semalam menjadikan jumlah keseluruha­n yang telah pulih dan dibenar discaj kini meningkat kepada 64,115 orang atau 91.30 peratus daripada jumlah keseluruha­n kes positif.

Manakala jumlah kes masih aktif di wad hospital dan pusat kuarantin dan rawatan berisiko rendah COVID-19 adalah seramai 5,507 orang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia