Utusan Borneo (Sarawak)

Permohonan untuk program TEGAS SIA kini dibuka

-

KUCHING: Permohonan untuk menyertai program TEGAS Social Impact Accelerato­r (SIA) yang dianjurkan oleh Tabung Ekonomi Gagasan Anak Sarawak (TEGAS) kini telah dibuka.

SIA merupakan program berdurasi selama enam bulan yang bertujuan untuk mempercepa­tkan pertumbuha­n perusahaan sosial dan perniagaan peringkat awal sekaligus memberikan impak kepada Sarawak, selaras dengan misi kerajaan negeri untuk mempromosi­kan inovasi sosial dan keusahawan­an.

Program ini akan berlangsun­g dari November 2021 hingga April 2022 dengan kerjasama Me.reka, cabang pendidikan The Biji-biji Initiative (TBI), iaitu sebuah perusahaan sosial yang berteraska­n pembanguna­n lestari dengan menggunaka­n bahan kitar semula secara kreatif dan kolaborati­f.

Me.reka merupakan perusahaan sosial pendidikan inovatif abad ke-21 yang menyediaka­n program peningkata­n kapasiti kepada belia, usahawan baharu dan organisasi impak.

Program ini turut dilengkapi dengan pengetahua­n, kemahiran dan sumber daya kolektif dalam menyediaka­n pengalaman yang sangat menarik bagi memupuk semangat keusahawan­an bagi perusahaan sosial dan perniagaan di Sarawak.

“Program TEGAS SIA menggabung­kan pembelajar­an ekonomi digital masa depan, dengan pemikiran

MUKAH: Panglima Medan Timur Tentera Darat Leftenan Jeneral Dato Mardzuki Muhammad telah berkesempa­tan membuat lawatan di Sekatan Jalan Raya (SJR) Simpang Jebungan di sini, kelmarin.

Beliau melawat SJR tersebut bagi melihat tatacara kerja di situ.

“Saya difahamkan ini merupakan SJR yang mempunyai hasil kerjasama antara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM),” katanya ketika lawatan tersebut.

Pihak ATM katanya, sudah berada di situ sejak 14 Jun lalu dan sentiasa bersedia pada bila-bila masa untuk diaturgera­kkan dan juga bekerjasam­a dengan pelbagai pihak termasuk PDRM.

Tujuan utama SJR seperti itu adalah untuk mengawal pergerakan supaya wabak COVD-19 dapat dikekang.

Pada masa sama, beliau berharap anggota ATM yang ditugaskan di situ dapat menjalanka­n tugas dengan keusahawan­an dan penciptaan impak yang diperlukan bagi rakyat Sarawak untuk menubuhkan perniagaan sosial mereka sendiri,” kata pengerusi TEGAS, Datu Len Talif Salleh, yang juga Menteri Muda Perancanga­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar.

“Terdahulu, melalui program ini, kami telah membantu lima perusahaan sosial dari Kuching, Miri dan Baram (Long Nen), dengan menyediaka­n akses kepada mentor, pelabur, rakan ekosistem serta akses percuma ke TEGAS Digital Innovation Hub di Kuching, Bintulu dan Miri. Perusahaan sosial ini termasukla­h Pungu Borneo, Jonita Enterprise, EdaBeran, SupaReader­s, dan Timogah,” tambah beliau.

Perusahaan sosial yang terpilih akan mendapat geran dana yang keseluruha­nnya berjumlah RM35,000, bimbingan dan akses ke rangkaian pelabur, akses selama enam bulan ke TEGAS Digital Innovation Hub (KCH, BTU, MYY) dan Me.reka Maker Space (KL). baik, bekerjasam­a dengan semua pihak dan menjaga keselamata­n diri supaya tidak dijangkiti wabak.

Ucapan terima kasih turut beliau sampaikan kepada pihak PDRM dan juga semua anggota ATM yang bertugas di situ.

Sebelumnya, Mardzuki turut berkesempa­tan membuat lawatan ke kem tentera RASCOM di Sibu.

Setelah melawat ke SJR Simpang Jebungan, beliau

Selain itu, mereka turut mendapat akses selama enam bulan bagi platform bimbingan dalam talian FutureLab, biasiswa untuk kursus pensijilan profesiona­l atas talian dari Digital Marketing Institute dan laluan hijau untuk menyertai program ‘scale-up’ yang dianjurkan oleh TEGAS Digital Village.

“Melalui program intensif ini, perusahaan sosial terpilih akan menerima sesi bimbingan dua minggu selama enam bulan dan sokongan yang akan membolehka­n mereka mendapat akses pasaran, bakat dan modal,” kata Rashvin Pal Singh, Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan dan pengasas bersama Biji-Biji Inisiatif dan Me.reka.

SIA terbuka untuk perusahaan sosial dan perniagaan yang didaftarka­n di bawah SSM (atau badan pendaftara­n lain yang diiktiraf) dengan sekurang-kurangnya 51 peratus pemegang saham Sarawak atau seorang pengasas dari Sarawak, yang telah beroperasi sekurangku­rangnya enam bulan dan tidak lebih dari lima tahun dengan bukti hasil pemeroleha­n pelanggan.

Perusahaan sosial yang berdaftar akan mengikuti sesi ‘bootcamp’ yang akan berlangsun­g dari September hingga Oktober 2021.

Hanya lima perusahaan sosial yang terpilih layak untuk mengikuti program bimbingan selama enam bulan. Untuk memohon, lawati http://bit.ly/TSIA2021.

Panglima Medan Timur Tentera Darat lawat SJR Simpang Jebungan

dan rombongan bergerak ke Bintulu mslalui jalan pesisir Balingian-Kuala Tatau-Bintulu.

Turut sama Panglima Divisyen Pertama Infantri Malaysia Mejar Jeneral Dato Dzulkafli Mustaffa, Panglima Briged Ke-31 Infantri Malaysia Brigadier Jeneral Abdul Zaidi Abdul Majis, Panglima Briged Ke-9 Brigadier Jeneral Shamshor Jaafar dan Ketua Polis Daerah Mukah DSP Muhamad Rizal Alias.

 ??  ?? TERIMALAH: Mardzuki (depan, dua kiri) menyerahka­n cenderahat­i kepada Muhamad Rizal disaksikan oleh yang lain pada lawatan ke SJR Simpang Jebungan.
TERIMALAH: Mardzuki (depan, dua kiri) menyerahka­n cenderahat­i kepada Muhamad Rizal disaksikan oleh yang lain pada lawatan ke SJR Simpang Jebungan.
 ??  ?? LEN
LEN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia