Utusan Borneo (Sarawak)

Pegawai kanan al-Qaeda terbunuh dalam serangan dron di Syria: Pentagon

-

WASHINGTON, Amerika Syarikat: Seorang pegawai kanan al-Qaeda telah terkorban dalam satu serangan dron AS di Syria, menurut Pentagon kelmarin.

Serangan itu muncul dua hari selepas sebuah pangkalan di selatan Syria, digunakan oleh pakatan yang diketuai oleh AS menentang kumpulan Islamic State, telah diserang.

"Satu serangan udara AS pada hari ini di barat laut Syria membunuh pemimpin kanan al-Qaeda, Abdul Hamid al-Matar," kata jurucakap Central Command Mejar Tentera John Rigsbee dalam satu kenyataan.

Terdapat tiada kematian yang dikenali akibat serangan itu, menurut beliau, sambil menambah ia telah dilakukan menggunaka­n sebuah pesawat MQ-9.

"Ketiadaan pemimpin kanan al-Qaeda akan mengganggu kemampuan pertubuhan pengganas untuk merancang selanjutny­a dan melakukan serangan global,” kata beliau.

Pada hujung September Pentagon telah membunuh Salim Abu-Ahmad, seorang lagi komander kanan AlQaeda di Syria,dalam satu serangan udara berhampira­n Idlib di barat laut negara.

Diatelahbe­rtanggungj­awab kerana “merancang, membiayai, dan membenarka­n serangan trans-wilayah Al-Qaeda," menurut kepada Centcom.

"Al-Qaeda terus untuk memberikan satu ancaman kepada Amerika dan sekutu kami. Al-Qaeda menggunaka­n Syria sebagai sebuah kawasan selamat untuk membina semula, menyelaras bersama dengan rakan sekutu luaran, dan merancang operasi luaran,” kata Rigsbee.

Peperangan yang berlaku di Syria telah mencetuska­n satu pertempura­n yang kompleks melibatkan tentera asing, militia dan pejuang jihad.

Peperangan telah mengorbank­an kira-kira separuh dari sejuta orang sejak bermula pada 2011 dengan satu serangan kejam terhadap protes antikeraja­an.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia