Utusan Borneo (Sarawak)

Seorang maut dalam letupan di ibu negara Uganda

-

KAMPALA, Uganda: Pihak polis di Uganda pada Sabtu menyatakan seorang telah meninggal dunia dan tujuh orang lagi tercedera dalam satu “letupan serius” di ibu negara Kampala.

Letupan berlaku pada kirakira jam 9 malam waktu tempatan di satu lorong restoran tepi jalan terkenal di Kawempe di utara Kampala.

“Polis telah memberikan respons kepada satu letupan serius yang berlaku pada kira-kira jam 9 malam waktu tempatan, di kawasan tempat makan Digida,” jurucakap Pasukan Polis Uganda Fred Enanga menyatakan dalam satu kenyataan yang dihantar dalam Twitter pada lewat kelmarin.

“Seorang telah mengalami kecederaan yang membawa maut sementara tujuh orang lagi dihantar ke hospital Mulago National Referral, dengan kecederaan serius.

“Tempat kejadian telah ditutup, dan pasukan petugas gabungan kami dari skuad bom dipanggil bagi memeriksa tempat kejadian, untuk membantu menentukan sama ada letupan berlaku secara dengan niat atau tidak.”

Pihak polis telah meminta orang awam agar kekal tenang sehingga “punca sebenar” yang menyebabka­n letupan telah dikenal pasti dengan jelas.

Satu perintah berkurung koronaviru­s di seluruh negara telah dikuatkuas­akan dari jam 7 petang waktu tempatan di Uganda namun tidak dikuatkuas­akan secara seragam.

Pada 8 Oktober, kumpulan Islamic State mengaku bertanggun­gjawab bagi serangan bom terhadap satu kenyataan polis di Kawempe, berhampira­n di mana letupan kelmarin berlaku.

Tiada letupan atau manamana kecederaan telah dilaporkan oleh pihak berkuasa atau media tempatan pada masa itu, walaupun pihak polis kemudian mengesahka­n satu insiden kecil telah berlaku.

Kedua-dua UK dan Perancis telah mengemaski­nikan nasihat perjalanan mereka bagi Uganda, menggesa keadaan berjaga-jaga di kawasan sesak dan tempat-tempat awam seperti restoran, bar dan hotel.

“Pengganas kemungkina­n cuba untuk melakukan serangan di Uganda. Serangan mungkin secara rambang, termasuk di tempat-tempat yang dikunjungi oleh pelancong asing,” menyatakan nasihat terkini dari UK.

Pada 2010, pengeboman berkembar di Kampala menyasarka­n peminat menyaksika­n perlawanan akhir Piala Dunia yang menyebabka­n 76 orang terkorban.

Kumpulan militan AlShabaab di Somalia mengaku bertanggun­gjawab bagi letupan di sebuah restoran dan di sebuah kelab ragbi.

Serangan, yang pertama di luar Somalia oleh pengganas, telah dilihat sebagai tindakan balas dendam bagi Uganda menghantar pasukan tentera ke negara yang dilanda peperangan sebagai sebahagian dari satu misi Kesatuan Afrika bagi menangani Al-Shabaab. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia