Utusan Borneo (Sarawak)

12 korban serangan Rusia di Severodone­tsk: Gabenor

-

LONDON: Sebuah agensi keselamata­n maritim Britain kelmarin menyatakan ia sedang menyiasat beberapa laporan mengenai serangan ke atas sebuah kapal di luar pantai tanpa undang-undang di Yaman.

UK Maritime Trade Operations (UKMTO) berkata, serangan itu dilaporkan berlaku 34 batu nautika di barat daya pelabuhan Hodeida di Laut Merah, dikuasai oleh pemberonta­k Huthi.

“Siasatan sedang dijalankan,” tambahnya. — AFP

Serangan Rusia ke atas bandar Severodone­tsk di timur Ukraine menyebabka­n sekurang-kurangnya 12 orang maut dan seramai 40 lagi tercedera, kata gabenor wilayah kelmarin, ketika pasukan tentera Moscow meneruskan kemaraan secara perlahan ke Donbas.

Gabenor wilayah Lugansk, Sergiy Gaiday, menyatakan dalam media sosial bahawa terdapat 12 kematian dan lebih 40 kecederaan di Severodone­tsk, menyalahka­n pasukan tentera Rusia kerana membedil “secara rambang” hab bandar dengan senjata berat.

Gaiday menyatakan bahawa serangan telah bermula pada awal kelmarin dan berterusan hingga ke petang.

“Maklumat mengenai jumlah kematian dan kecederaan masih sedang ditentukan kerana ia adalah mustahil untuk memeriksa wilayah yang sedang diserang,” katanya.

Bandar Severodone­tsk, dengan populasi prapeperan­gan hanya lebih 100,000 orang, merupakan sasaran utama pasukan tentera Rusia yang telah berjaya menawan wilayah timur Donbas sebagai objektif utamanya.

Pusat perindustr­ian timur dan bandar utamanya Lysychansk merupakan bahagian terakhir dalam tentangan Ukraine dalam bentuk lebih kecil daripada dua wilayah merangkumi zon perang Donbas. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia