Utusan Borneo (Sarawak)

Penculik pelajar kolej Nigeria ditangkap setahun kemudian: Polis

-

Polis Nigeria berkata mereka telah menahan dua suspek di sebalik penculikan pelajar dari sebuah kolej Nigeria pada tahun lepas, salah satu kes berprofil tinggi sejak satu siri penculikan terbaru terhadap pelajar.

Lelaki bersenjata telah membunuh seorang kakitangan ketika mereka menyerbu Greenfield University di wilayah barat laut Kaduna pada 20 April, 2021, sebelum menculik kira-kira 20 pelajar.

Lima orang daripada mangsa culik telah dibunuh beberapa hari kemudian untuk memaksa keluarga dan kerajaan membayar wang tebusan.

Seramai 14 orang kemudian dibebaskan selepas 40 hari dalam tawanan.

Polis Nigeria menyatakan pada lewat Rabu lepas mereka telah menahan dua suspek – Aminu Lawal, juga dikenali sebagai Kano, dan Murtala Dawu, turut dikenali sebagai Mugala – yang telah terlibat dalam beberapa kes penculikan.

“Mereka mengaku terlibat penculikan pelajar dari Greenfield University di Wilayah Kaduna, dan pembunuhan lima mangsa sebelum bayaran wang tebusan dan kemudian pembebasan yang lain,” kata jurucakap polis negara Olumuyiwa Adejobi dalam satu kenyataan.

Dia menyatakan suspek akan dihadapkan di mahkamah selepas siasatan.

Kumpulan penjenayah yang bersenjata penuh telah menjadi ancaman keselamata­n yang meningkat di barat laut dan tengah Nigeria, merompak kampung, merampas lembu dan menculik untuk wang tebusan.

Baru-baru ini, kumpulan bersenjata telah mengubah tumpuan mereka kepada sekolah luar bandar dan universiti, di mana mereka menculik pelajar atau kanak-kanak.

Kira-kira 1,500 pelajar telah diculik pada tahun lepas dalam 20 pembunuhan beramai-ramai di beberapa sekolah sekitar wilayah, dengan 16 pelajar maut, menurut agensi kebajikan kanak-kanak UNICEF dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Mangsa culik selalunya dibebaskan tidak lama kemudian selepas rundingan dengan pegawai tempatan, walaupun pegawai negeri sering menafikan pembayaran wang tebusan telah dilakukan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia