Utusan Borneo (Sarawak)

Peminat ceroboh masuk padang rai kemenangan

Kemenangan 3-2 Everton ke atas Crystal Palace jamin kelangsung­an kelab untuk kekal dalam EPL

-

LIVERPOOL: Everton menjamin kelangsung­an Liga Perdana berkat kebangkita­n dari 0-2 selepas separuh masa kedua lalu menewaskan Crystal Palace 3-2 di hadapan orang ramai di Goodison Park.

Pengurus Palace, Patrick Vieira menendang keluar peminat ketika penyokong menyerbu padang ketika meraikan gol kemenangan Dominic Calvert-Lewin lima minit dari masa penamat, dalam adegan huru-hara selepas wisel penamat.

Vieira enggan mengulas mengenai kejadian berikut ketika dia dikeliling­i oleh peminat Everton dalam perjalanan pulang ke bilik persalinan pelawat.

Hanya kemenangan sudah cukup baik untuk Everton kekal dalam divisyen teratas Inggeris selama 68 tahun menjelang hari terakhir kempen pada hari Ahad.

Tetapi satu siri kesilapan pertahanan yang dahsyat kelihatan akan membawa musibah kepada anak-anak buah Frank Lampard apabila gol dari Jean-Philippe Mateta dan Jordan Ayew memberi Palace pendahulua­n sebelum rehat.

Michael Keane bangkit sembilan minit selepas separuh masa kedua sebelum Richarliso­n menyamakan kedudukan 15 minit kemudian.

Masalah kecederaan Calvert-Lewin telah menjadi kebingunga­n terbesar Everton musim ini namun pemain antarabang­sa England itu berjaya menghasilk­an gol hebat tatkala kelabnya sangat memerlukan­nya, menyaksika­n dia menanduk masuk sepakan percuma Demarai Gray.

“Semua orang di luar akan mengatakan bahawa kami telah mati dan dikebumika­n menjelang separuh masa tetapi watak kelab ini berjaya menghidupk­an kami,” kata Lampard.

“Semangat sangat besar. Saya terharu.”

Pertempura­n bagi mengelakka­n menyertai Norwich dan Watford dalam divisyen Kejuaraan musim depan kini antara Burnley dan Leeds menjelang hari terakhir.

Vieira kini boleh menghadapi sabit kesalahan daripada FA, namun simpati diberikan kepada jurulatih Perancis itu dalam kes penceroboh­an padang berbahaya yang terkini.

Seorang peminat Nottingham Forest kelmarin

“Semua orang di luar akan mengatakan bahawa kami telah mati menjelang separuh masa tetapi watak ” kelab ini berjaya menghidupk­an kami.

Frank Lampard Pengurus Everton

dipenjarak­an selepas berlaga kepala dengan kapten Sheffield United, Billy Sharp selepas pusingan kedua playoff separuh akhir Kejohanan pada Selasa. — AFP

Djokovic, Nadal, Alcaraz diundi dalam sesi Terbuka Perancis yang sama PARIS: Juara bertahan Novak Grand Slam lelaki. dari Australia dalam Djokovic, pemenang Dia mungkin berhadapan usaha untuk menambah rekod 13 kali Rafael Nadal dan dengan Djokovic atau Nadal, Terbuka Perancisny­a dengan bintang remaja baru Carlos yang memegang rekod 21 hanya tiga kekalahan dalam Alcaraz kelmarin diundi gelaran utama, di separuh 108 perlawanan kejohanan itu dalam sesi Terbuka Perancis akhir Grand Slam kedua sejak penampilan sulungnya yang sama. musim ini. pada tahun 2005.

Pemain nombor satu dunia “Saya sangat bermotivas­i Alcaraz, yang membawa Djokovic dan Nadal yang untuk bermain tenis pada tahap pulang empat gelaran utama menduduki tempat kelima, terbaik saya,” kata juara pada tahun 2022 termasuk dijangka bertemu seawal Terbuka Perancis dua kali dan menang mahkota Masters di suku akhir. dan pemenang 20 kali gelaran Miami dan Madrid, Rio dan

Alcaraz, 19, berhasrat untuk besar, Djokovic.” Barcelona, bermula dengan menjadi remaja kelapan Nadal bermula dengan menentang pemain kelayakan. yang memenangi gelaran menentang Jordan Thompson — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? LAUTAN MANUSIA: Penyokong Everton menyerbu masuk ke dalam padang selepas tamat perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Everton dan Crystal Palace di Goodison Park.
— Gambar AFP LAUTAN MANUSIA: Penyokong Everton menyerbu masuk ke dalam padang selepas tamat perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Everton dan Crystal Palace di Goodison Park.
 ?? ?? LAMPARD
LAMPARD

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia