Utusan Borneo (Sarawak)

Burnley terselamat dari zon penyingkir­an

-

Burnley terselamat dari zon penyingkir­an selepas seri 1-1 dengan Aston Villa semalam.

MaxwelCorn­etdariBurn­ley memenangi penalti pada separuh masa selepas dia dikasari oleh Emiliano Buendia.

Ashley Barnes memesongka­n Emiliano Martinez dengan tendangan hebat untuk mencipta gol pertamanya sejak Februari 2021.

Pada minit ke-48, Buendia menanduk masuk gol penyamaan Villa, dengan Burnley memprotes bahawa ia satu kesilapan.

Burnley menamatkan perlawanan dengan 10 pemain setelah Matt Lowton dibuang padang kerana mengasari Calum Chambers pada masa tambahan.

“Mata yang hebat untuk kita. Kami bermain di rumah pada hari terakhir dan perlawanan di dalam kawalan kami,” kata jurulatih sementara Burnley Mike Jackson.

Dalam perlawanan lain, Chelsea berjaya mengunci slot tempat ketiga liga dengan seri 1-1 menentang Leicester di Stamford Bridge.

Memandangk­an perbezaan gol mereka yang jauh lebih besar berbanding pasukan tempat keempat Tottenham, yang duduk tiga mata di belakang mereka, naib juara Piala FA ini tidak akan dapat dikejar.

James Maddison memberikan Leicester pendahulua­n pada minit keenam dari luar kotak sebelum Marcos Alonso menanduk masuk pada minit ke-35.

Drama semalam hanyalah pembuka selera untuk hari terakhir yang mendebarka­n musim ini.

Manchester City akan dinobatkan sebagai juara buat kali keempat dalam lima musim jika mereka menewaskan Villa di Stadium Etihad.

Skuad tempat kedua Liverpool, mengekori satu mata di belakang pasukan Pep Guardiola, mampu merampas gelaran jika City meloloskan mata dan jika mereka mengalahka­n Wolves di Anfield.

Dalam pertempura­n untuk mara ke Liga JuaraJuara musim depan, Tottenham perlu menang di Norwich untuk memastikan Arsenal, yang menjadi tuan rumah Everton dan ketinggala­n dua mata di belakang saingan utara London mereka.

Manchester United boleh layak ke Liga Europa dengan kemenangan di Palace, walaupun mereka akan jatuh ke Liga Konferensi Europa dengan kekalahan dan menang kepada West Ham di Brighton. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SENGIT: Babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Aston Villa dan Burnley di Villa Park, Birmingham.
— Gambar AFP SENGIT: Babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Aston Villa dan Burnley di Villa Park, Birmingham.
 ?? ?? TEN HAG
TEN HAG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia