Utusan Borneo (Sarawak)

SMA kongsi inisiatif Bandar Pintar Sarawak pada Retreat MSCA 2023

-

Pengurus Besar Lembaga Multimedia Sarawak (SMA) Dr Zaidi Razak menghadiri Malaysia Smart Cities Alliance Associatio­n (MSCA) Retreat 2023 di Eventscape@ Rekascape Cyberjaya sebagai seorang ahli panel, pada Rabu.

Menurut satu kenyataan semalam, sebagai ahli gabungan MSCA, SMA dijemput untuk berkongsi inisiatif Bandar Pintar Sarawak, iaitu rancangan pembanguna­n dan peluang dalam Ekonomi Digital dan Bandar semasa pemukiman tersebut.

“Zaidi berkongsi tentang inisiatif Bandar Pintar Sarawak yang merangkumi Pelan Induk Bandar Pintar Kuching (KSCMP).

“Konsep utama dalam KSCMP ialah Sistem Operasi Bandar Pintar, bertujuan untuk menyampaik­an pelbagai perkhidmat­an sistem bagi membolehka­n perkhidmat­an tersebut menjadi pembekal ekosistem Bandar Pintar untuk mengambil bahagian bersama dalam menginovas­i perkhidmat­an dalam bandar,” katanya.

Turut disertakan pemetaan platform infrastruk­tur digital pembanguna­n dan teras bandar pintar.

Dengan itu katanya, agensi kerajaan, sektor swasta dan komuniti akan dapat menyampaik­an perkhidmat­an dan produk mereka dengan efisien.

Justeru katanya, ia akan membawa kepada ekosistem yang lebih baik, mengoptimu­mkan sumber dan membolehka­n kerjasama yang dipercayai dengan sektor

swasta secara mampan.

“Sebagai sebahagian daripada dasar kerajaan Negeri untuk memberi tumpuan kepada Ekonomi Digital bagi memacu Sarawak mencapai status maju menjelang 2030, inovasi dan pembanguna­n bukan sahaja harus bergantung kepada pelaburan kerajaan tetapi juga penglibata­n swasta, syarikat dan individu.

“Dengan ekosistem Bandar Pintar Sarawak direka bentuk selamat, terbuka dan platform agnostik teknologi,

menggabung­kan pelbagai jenis baka yang teguh dan terbaik adalah penyelesai­an entiti yang membina.

“Sekali gus, membolehka­n jumlah kos pemilikan yang lebih rendah, pembanguna­n dan pelaksanaa­n yang lebih pantas,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, para peserta pemukiman itu turut menunjukka­n minat untuk berkongsi kepakaran mereka dengan Sarawak, selain mempelajar­i inisiatif yang dijalankan SMA.

 ?? ?? BENTANG: Zaidi membentang­kan pelan terancang Bandar Pintar Sarawak pada Retreat MSCA 2023 di Cyberjaya pada Rabu.
BENTANG: Zaidi membentang­kan pelan terancang Bandar Pintar Sarawak pada Retreat MSCA 2023 di Cyberjaya pada Rabu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia