Utusan Borneo (Sarawak)

DOPPA sedia bantu kerajaan laksana pengukuran tanah NCR

-

Persatuan Penanam Kelapa Sawit Dayak Sarawak (DOPPA) bersedia membantu kerajaan negeri dan agensi berkaitan dalam usaha mempercepa­tkan proses pengukuran tanah hak adat (NCR) Bumiputera dan pengeluara­n hak milik tanah individu.

Presidenny­a Napoleon R Ningkos berkata persatuan itu telah mencadangk­an Jabatan Tanah dan Survei negeri membenarka­n juruukur tanah persendiri­an yang berdaftar dengan kerajaan menjadi juruukur bagi tanah NCR mereka yang ditanam dengan kelapa sawit atau tanaman kontan lain.

“Ahli Doppa akan menanggung kos dan perbelanja­an melibatkan juruukur tanah persendiri­an berdaftar ini.

“Mengenai mekanisme pelaksanaa­n inisiatif ini, ahli jawatankua­sa eksekutif persatuan sedia menghulurk­an bantuan kepada jabatan atau manamana agensi kerajaan yang lain,” katanya dalam satu kenyataan.

Napoleon berkata proses pengukuran tanah NCR yang sedang dijalankan dijangka mengambil masa yang lama serta melibatkan tenaga kerja dan logistik.

Beliau berkata kebanyakan pemohon yang berhasrat untuk melakukan pengukuran perimeter dikatakan tidak menerima sebarang jawapan terhadap permohonan mereka.

Hak milik tanah adalah penting, terutamany­a apabila ia berkaitan dengan kawasan tanaman kelapa sawit atau tanaman kontan lain, katanya.

“Sebagai contoh, hak milik (tanah) diperlukan untuk tujuan jaminan pembiayaan bank, lesen Lembaga Minyak Sawit Malaysia, pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia dan untuk kelulusan permohonan permit (AP) pekerja asing.

“Baru-baru ini, kerajaan Persekutua­n mengumumka­n inisiatif dan geran penanaman semula kelapa sawit yang mungkin juga memerlukan hak milik (tanah),” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia