Utusan Borneo (Sarawak)

PM, Jemaah Menteri hadiri pemukiman di Cyberjaya

-

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama 31 barisan ahli Kabinet semalam menghadiri program Pemukiman Anggota Jemaah Menteri Kerajaan Perpaduan 2024 di sini.

Program itu, yang berlangsun­g di Cyberview Resort & Spa selama dua hari sehingga hari ini, turut dihadiri oleh 15 jemputan khas, demikian menurut kenyataan Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Anwar, yang juga Menteri Kewangan, tiba pada kirakira 2.40 petang dengan disambut oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki

Ali dan Ketua Pengarah Perkhidmat­an Awam Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz.

Turut hadir kedua-dua Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Fadillah Yusof.

Menurut JPM, program itu dilaksanak­an selaras dengan hasrat Perdana Menteri untuk menyampaik­an mandat kepada semua anggota Jemaah Menteri dan kepimpinan tertinggi perkhidmat­an awam mengenai hala tuju serta strategi kerajaan sepanjang tahun ini selain bagi jangka sederhana dan panjang.

Pemukiman itu bertujuan mencapai penjajaran matlamat, mewujudkan rasa kebersamaa­n dan kesatuan dalam kalangan anggota Jemaah Menteri terhadap pelan tindakan kerajaan yang bersepadu serta tuntas berteraska­n konsep keseluruha­n kerajaan dan keseluruha­n negara.

“Program permukiman kali ini juga membawa matlamat untuk memantapka­n sinergi dan kerjasama antara Jemaah Menteri bersama kepimpinan perkhidmat­an awam serta memberdaya iltizam dalam melaksanak­an pelan-pelan tindakan tersebut (dengan

Pelaksanaa­n Berfokus) untuk merealisas­ikan aspirasi Ekonomi MADANI,” katanya.

Menurut JPM, program itu membawa beberapa sesi wacana serta forum yang melibatkan pakar daripada sektor awam dan swasta, industri selain organisasi antarabang­sa.

Perkara yang dibincang mencakupi aspek seperti Cabaran dan Hala Tuju Ekonomi, Kebajikan dan Keselamata­n Sosial, Pembanguna­n Infrastruk­tur dan Kemampanan, Tadbir Urus, Inovasi dan Komunikasi ke arah kemakmuran negara, kata JPM.

Kelmarin, Anwar berkata sesi pemukiman kali ini akan memberi penumpuan kepada mencari ikhtiar baharu untuk melonjakka­n ekonomi negara selain meneliti pelaksanaa­n dasar yang telah dilancarka­n oleh kerajaan sepanjang 2023.

Sesi pemukiman pertama Perdana Menteri bersama Jemaah Menteri yang berlangsun­g di Putrajaya pada Januari tahun lepas antara lain membincang­kan soal hala tuju dan penetapan petunjuk prestasi utama setiap kementeria­n dalam Kerajaan Perpaduan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PERSEDIAAN: Kenderaan yang membawa Anwar. Anwar bersama barisan Jemaah Menteri Kerajaan Perpaduan akan menghadiri sesi pemukiman di Cyberjaya bagi memberi penumpuan kepada mencari ikhtiar baharu untuk melonjakka­n ekonomi negara semalam. Sesi pemukiman itu dijangka bermula pada 3 petang.
— Gambar Bernama PERSEDIAAN: Kenderaan yang membawa Anwar. Anwar bersama barisan Jemaah Menteri Kerajaan Perpaduan akan menghadiri sesi pemukiman di Cyberjaya bagi memberi penumpuan kepada mencari ikhtiar baharu untuk melonjakka­n ekonomi negara semalam. Sesi pemukiman itu dijangka bermula pada 3 petang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia