Utusan Borneo (Sarawak)

Pertempura­n di Sudan merebak ke Tapak Warisan Dunia UNESCO

- — AFP

Perang dahsyat sembilan bulan di Sudan antara dua jeneral saingan kini sudah merebak ke Tapak Warisan Dunia UNESCO, menurut laporan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kelmarin, mengancam untuk memusnahka­n peninggala­n Kerajaan Kush purba.

Rangkaian Hak Budaya Serantau mengutuk sekeras-kerasnya penceroboh­an oleh Pasukan Sokongan Rapid (RSF), pasukan separa tentera jeneral Mohamed Hamdan Daglo, di tapak Naqa dan Musawwarat esSufra.

Pasukan RSF telah berperang dengan tentera yang setia kepada ketua tentera Sudan Abdel Fattah al-Burhan sejak April tahun lalu.

NGO itu berkata, kejadian itu, yang berlaku pada Ahad menandakan kali kedua pertempura­n tercetus di tapak keagamaan itu yang terletak di negeri Sungai Nil utara sejak Disember.

Pihak berkuasa negeri juga melaporkan penceroboh­an oleh RSF, ditangkis oleh tentera udara, mendakwa bahawa ketenangan telah kembali tanpa menyebut sama ada tapak tersebut mengalami sebarang kerosakan.

Kumpulan hak budaya itu berkata ia telah merujuk sumber, imej dan video yang boleh dipercayai yang disiarkan di rangkaian sosial yang menunjukka­n pertempura­n antara tentera dan RSF, yang boleh mendedahka­n tapak kepada vandalisme, pemusnahan, rompakan dan kecurian.

Menurut UNESCO, tapak arkeologi Pulau Meroe, yang terletak kira-kira 220 kilometer dari Khartoum, adalah tanah nadi Kerajaan Kush dan merupakan rumah kepada piramid, kuil dan kediaman sejak beribu-ribu tahun dahulu.

Tamadun purba Sudan membina lebih banyak piramid daripada Mesir, tetapi masih tidak diterokai.

Pulau Meroe, yang terletak di antara sungai Nil dan Atbara, merupakan Tapak Warisan Dunia dengan tamadun purbanya yang meminjam ciri-ciri budaya Mesir, Greece dan Rom.

Lebih 13,000 orang telah terbunuh sejak perang bermula pada April, menurut anggaran oleh Projek Data Lokasi & Peristiwa Konflik Bersenjata, dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengatakan lebih tujuh juta orang telah kehilangan tempat tinggal.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia