Utusan Borneo (Sarawak)

Trump menang besar di Iowa

-

Donald Trump kelmarin menuju ke New Hampshire selepas kemenangan besarnya di Iowa mengukuhka­n kedudukann­ya sebagai calon presiden Parti Republikan, dalam perjalanan singgah untuk menghadiri perbicaraa­n fitnah di mahkamah.

Bekas presiden yang dibicaraka­n dua kali itu mengikuti pilihan raya pertama Rumah Putih untuk 2024, mendapat 51 peratus undian untuk Republikan, mengalahka­n pesaing Ron DeSantis dan Nikki Haley untuk kemenangan terbesar dalam sejarah moden Iowa.

Kemenangan dalam pilihan raya pertama di New Hampshire bermakna Trump, 77, boleh menutup pencalonan dan perlawanan semula membalas dendam terhadap Presiden Joe Biden, dengan usahanya untuk kemunculan semula yang sensasi di Rumah Putih walaupun terdapat beberapa skandal yang akan membayangi­nya.

Namun, sebelum menuju ke negeri New England Trump mempunyai janji temu lain di bilik mahkamah New York di mana beliau didakwa memfitnah selepas juri mendapati beliau bertanggun­gjawab atas serangan seksual yang dilakukann­ya pada 1990-an terhadap penulis E. Jean Carroll.

Trump menggunaka­n kes Carroll, dan 91 dakwaan jenayah termasuk usahanya untuk membatalka­n kekalahann­ya kepada Biden pada 2020, untuk merang

sang penyokong Republik dengan mengatakan ia merupakan percubaan untuk menghalang­nya daripada berkuasa.

Walaupun ucapan kemenangan Trump di Iowa pada mulanya bernada damai yang bukan lazim didengari, mengatakan kini sudah tiba masanya untuk semua orang bersatu, tidak lama kemudian beliau kembali kepada retorik keras dengan menjanjika­n salah satu pilihan raya yang paling membahagik­an pendapat.

Beliau berikrar untuk menutup sempadan Mexico untuk menghentik­an penceroboh­an pendatang dan mengulangi dasar kasarnya dalam usaha yang akan menjadi pembalasan terhadap

ahli Demokrat Biden.

Bagi pihaknya, Biden berusaha untuk meyakinkan penyokongn­ya bahawa kemenangan besar Trump di Iowa tidak menimbulka­n kebimbanga­n.

“Saya masih satu-satunya orang yang pernah mengalahka­n Donald Trump dan saya tidak sabar untuk melakukann­ya sekali lagi demi kebaikan negara ini,” katanya dalam video yang disiarkan di X.

Ketika salji menimbun di Atkinson yang terletak sekitar 65 kilometer dari ibu kota New Hampshire, Concord, ratusan penyokong Trump berkumpul untuk persinggah­an kempen terbaru bekas presiden itu kelmarin. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? GEMBIRA: Usahawan tempatan Vivek Ramaswamy (kanan) mengesahka­nTrump semasa acara kempen di Atkinson Resort and Country Club di Atkinson, New Hampshire kelmarin.
— Gambar AFP GEMBIRA: Usahawan tempatan Vivek Ramaswamy (kanan) mengesahka­nTrump semasa acara kempen di Atkinson Resort and Country Club di Atkinson, New Hampshire kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia