Utusan Borneo (Sarawak)

MIPD berjaya kurangkan bilangan projek tertangguh kritikal di Sarawak

-

Kementeria­n Infrastruk­tur dan Pembanguna­n Pelabuhan (MIPD) telah berjaya mengurangk­an bilangan projek tertangguh kritikal di Sarawak daripada 96 kepada dua pada awal tahun ini, kata Menterinya Datuk Amar Douglas Uggan Embas.

Timbalan Premier itu berkata, 96 projek tertangguh yang kritikal telah dikenal pasti ketika beliau mula-mula memegang jawatan sebagai menteri pada 2022.

“Saya tahu langkah mesti diambil untuk mengurangk­an jumlah itu bagi memastikan semua kerja infrastruk­tur siap tepat pada masanya, memberi manfaat kepada rakyat dan ekonomi kita.

“Dalam tempoh dua tahun, kami telah berjaya mengurangk­an bilangan daripada 96 kepada hanya dua projek tertangguh kritikal setakat 2024. Tahniah kepada JKR (Jabatan Kerja Raya) dan semua kontraktor,” ujarnya pada Malam Gala Penyelengg­araan Jalan Negeri yang julung kali diadakan di JKR Sarawak di sini, malam kelmarin.

Bagimemast­ikanpengen­dalian projek yang cekap, Uggah berkatapel­aksanaan‘Peraturan Satu Bulan’ diperkenal­kan yang memerlukan kontraktor memulakan kerja dalam

tempoh satu bulan selepas penyerahan projek.

“Apabila gagal mematuhi, kami akan mengambil tindakan, termasuk penamatan kontrak, untuk mencapai sasaran projek tertangguh sifar,” katanya.

Beliau juga menegaskan kementeria­nnya telah menubuhkan satu jawatankua­sa untuk menyelia prestasi pelbagai projek, termasuk yang tertangguh secara kritikal, dipengerus­ikan oleh Timbalan

Menteri Datuk Aidel Lariwoo, untuk memastikan semua isu dan cabaran di lapangan dan dalam sistem didengar dan ditujukan.

“Apabila bilangan pengguna jalan raya bertambah, begitu juga jangkaan mereka. Oleh itu, adalah penting bagi kami untuk dapat menangani cabaran yang dihadapi oleh semua pengguna jalan raya kerana kami adalah penjaga perjalanan harian, fasilitato­r perdaganga­n dan pihak yang bertindak balas untuk

perkhidmat­an kecemasan.

“Kami bergantung pada prestasi penyelengg­araan anda untuk menyokong ekonomi kita, keselamata­n kita dan kualiti hidup kita.

“Kerajaan tidak akan bertolak ansur dengan budaya penyelengg­araan yang lemah dan semua penyedia perkhidmat­an perlu menyampaik­an perkhidmat­an yang tepat pada masanya dan berkesan dengan komitmen dan integriti kerja yang tinggi,” tambahnya.

 ?? — Gambar Chimon Upon ?? TEKNOLOGI: Uggah melawat pameran sebelum menghadiri majlis makan malam. Turut kelihatan Aidel (tiga kanan) dan Pengarah JKR Negeri, Datu Richard Tajan (dua kanan).
— Gambar Chimon Upon TEKNOLOGI: Uggah melawat pameran sebelum menghadiri majlis makan malam. Turut kelihatan Aidel (tiga kanan) dan Pengarah JKR Negeri, Datu Richard Tajan (dua kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia