Utusan Borneo (Sarawak)

Tentera Jordan tuduh Israel rosakkan hospital

-

Tentera Jordan kelmarin menuduh Israel merosakkan hospital kawasan Jordan di Semenanjun­g Gaza dan mencederak­an dua orang semasa pengeboman wilayah itu.

Hospital di Khan Yunis, bandar terbesar di selatan Gaza, rosak teruk akibat pengeboman Israel bermula dari Selasa hingga kelmarin, kata tentera dalam satu kenyataan.

Ia berlaku dalam perang Israel terhadap Hamas, yang dicetuskan oleh serangan oleh kumpulan pejuang Palestin ke atas Israel pada Oktober.

Pengeboman itu mencederak­an paha dan tangan kanan seorang doktor hospital, kata tentera, dan mangsa akan dipindahka­n ke Jordan untuk rawatan perubatan melalui udara.

Seorang warga Gaza yang menerima rawatan di unit rawatan rapi “juga cedera terkena serpihan dan peluru semasa penceroboh­an”, kata kenyataan itu, memetik sumber kanan tentera.

“Angkatan bersenjata Jordan menganggap Israel bertanggun­gjawab sepenuhnya terhadap keselamata­n kakitangan hospital,” katanya, sambil menambah bahawa serangan itu ialah “pelanggara­n jelas” undang-undang kemanusiaa­n antarabang­sa dan Konvensyen Geneva.

Ia menggesa Israel, “pihak penakluk”, untuk tidak mengambil “sebarang langkah yang menghalang atau menjejaska­n kakitangan perubatan daripada menjalanka­n tugas mereka”.

Hospital itu akan “terus melaksanak­an tugas perubatan dan kemanusiaa­nnya”.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) menafikan dakwaan itu lewat kelmarin.

“IDF tidak menyerang hospital medan Jordan di

Khan Yunis,” kata jurucakap IDF kepada AFP.

“Tentera IDF diberi taklimat tentang kepentinga­n bertindak dengan sensitivit­i apabila menghampir­i hospital,” kata mereka sambil menambah bahawa “hospital kekal tidak diganggu, berfungsi sepenuhnya, dan terus menyediaka­n rawatan perubatan kepada mereka yang memerlukan”.

Hospital telah dibedil berulang kali semasa konflik.

Pada Disember, kementeria­n kesihatan Gaza melaporkan kemusnahan akibat serangan di kawasan perkhemaha­n yang luas di kawasan hospital Jordan di Khan Yunis.

Sebuah lagi hospital lapangan Jordan di utara Gaza dilanda serangan Israel pada pertengaha­n November, mencederak­an tujuh kakitangan.

Tentera Udara Diraja Jordan telah melakukan penghantar­an bantuan menggunaka­n tujuh pesawat udara di Gaza sejak permulaan perang.

Enam penghantar­an udara bekalan perubatan untuk hospital dan satu untuk rakyat Palestin yang dikepung di sebuah gereja di utara Gaza.

Israel telah berkata penghantar­an udara dijalankan dengan “penyelaras­an” dengan pihak berkuasany­a.

Peperangan di Gaza bermula pada 7 Oktober di selatan Israel, yang mengakibat­kan kira-kira kematian 1,140 orang di Israel, menurut kiraan AFP berdasarka­n angka rasmi Israel.

Lebih 24,400 orang Palestin, kira-kira 70 peratus daripadany­a wanita, kanakkanak dan remaja, telah terbunuh di Semenanjun­g Gaza dalam pengeboman tanpa henti Israel dan serangan darat, kata kementeria­n kesihatan Hamas. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia