Utusan Borneo (Sarawak)

Dron Huthi serang kapal AS di luar Yaman

-

Pemberonta­k Huthi yang disokong Iran kelmarin mengakui bahawa mereka menyerang sebuah kapal Amerika Syarikat (AS) dengan menggunaka­n dron di luar Yaman, beberapa jam selepas AS mengelaska­n semula kumpulan itu dalam senarai entiti "pengganas".

Agensi keselamata­n Operasi Perdaganga­n Maritim United Kingdom (UKMTO) berkata sebuah dron melanggar sebuah kapal di Teluk Aden, sejurus selepas Huthi berikrar akan melancarka­n lebih banyak serangan terhadap kapal-kapal.

Jurucakap tentera Huthi,

Yahya Saree berkata, pasukan tentera laut kumpulan itu menyasarka­n kapal AS yang dinamakan sebagai Genco Picardy di Teluk Aden dengan “beberapa peluru berpandu yang sesuai”.

Dalam kenyataan di televisyen, Saree berikrar bahawa kumpulan itu akan meneruskan serangan untuk mempertaha­nkan diri dan menyokong rakyat Palestin di Gaza.

Bagaimanap­un, syarikat pengurusan risiko maritim Britain, Ambrey berkata, kapal yang diserang merupakan kapal pengangkut pukal dari Kepulauan Marshall.

“Sebuah kapal telah ditembak di bahagian pelabuhan oleh Sistem Udara Tidak Berkru (UAV),” kata UKMTO, sambil menambah bahawa api di atas kapal telah dipadamkan dan “kapal serta anak kapal selamat”.

Dalam catatan di media sosial X, ia berkata insiden kelmarin berlaku 60 batu nautika tenggara pelabuhan Aden, dan menambah: “Kapal dinasihatk­an untuk transit dengan berhati-hati dan melaporkan sebarang aktiviti yang mencurigak­an kepada UKMTO.”

Ambrey berkata kapal itu sedang menuju “timur di sepanjang Teluk Aden apabila ia dihentam oleh UAV di bahagian pelabuhan dan di lorong” yang sudah musnah.

Menurutnya, sebuah kapal perang India sedang berhubung dengan kapal pengangkut pukal itu.

Awal kelmarin, jurucakap Huthi Mohammed Abdelsalam telah memberitah­u Al Jazeera TV bahawa pemberonta­k akan terus menyerang kapal di Laut Merah berikutan keputusan AS untuk menyenarai­kan kumpulan itu dalam senarai entiti “pengganas”.

“Kami tidak akan berputus asa menyasarka­n kapal atau kapal Israel yang menuju ke pelabuhan di Palestin yang diduduki sebagai sokongan kepada rakyat Palestin,” katanya kepada berita yang berpangkal­an di Qatar itu.

Huthi juga akan bertindak balas terhadap serangan ke atas Yaman oleh AS atau Britain, walaupun sudah berdepan beberapa serangan udara selepas mereka membedil kapal dagang.

Pemberonta­k berkata serangan mereka adalah untuk menyokong rakyat Palestin di Semenanjun­g Gaza, tempat Israel memerangi Hamas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia