Utusan Borneo (Sarawak)

Pendakwa raya Ecuador maut ditembak

Suarez sedang siasat serangan bersenjata di studio TV oleh kumpulan samseng

- — AFP

GUAYAQUIL: Pendakwa raya yang menyiasat serangan bersenjata di studio televisyen secara langsung oleh kumpulan samseng telah ditembak mati kelmarin, kata pihak berkuasa, dalam peningkata­n “perang” berdarah yang berterusan antara kerajaan dan kumpulan penjenayah.

Sumber pendakwaan memberitah­u AFP bahawa mangsa, Cesar Suarez telah bertugas mencari kumpulan yang bertanggun­gjawab terhadap serangan di TC Television milik kerajaan oleh penyerang bertopeng dan bersenjata­kan senjata api dan bahan letupan di bandar pelabuhan Guayaquil minggu lalu.

AFP memperoleh imej kereta Suarez, tingkap di sebelah pemandu penuh dengan lubang peluru di jalan di Guayaquil, pusat perang dadah yang semakin memuncak di Ecuador.

“Dalam pembunuhan rakan sekerja kami Cesar Suarez, saya akan tegas: kumpulan jenayah terancang, penjenayah, pengganas tidak akan menghentik­an komitmen kami kepada masyarakat Ecuador,” kata Peguam Negara Diana Salazar di media sosial X.

Menteri Pertahanan Gian Carlo Loffredo berkata kerajaan menolak “semua bentuk keganasan” dan mengesahka­n komitmenny­a untuk “menyokong institusi dalam pentadbira­n keadilan.”

Pembunuhan itu berlaku di ambang lonjakan keganasan di negara Amerika Selatan yang dahulunya aman damai itu, yang kini telah menjadi

hab untuk eksport global kokain dari negara jiran Colombia dan Peru.

Minggu lalu, kerajaan mengisytih­arkan perang ke atas kumpulan dadah yang berkuasa, yang seterusnya mengancam untuk membunuh orang awam dan pasukan keselamata­n dan melakukan gelombang serangan yang menyebabka­n kira-kira 20 orang terbunuh.

Selasa lalu, penyerang menyerbu stesen TV, melepaskan tembakan dan memaksa kakitangan berbaring di atas lantai dan seorang wanita kedengaran merayu: “Jangan tembak, tolong jangan tembak.”

“Tolong, mereka masuk untuk membunuh kami. Tuhan jangan biarkan perkara ini berlaku. Penjenayah sedang bersiaran langsung,”

kata seorang pekerja TC yang ketakutan dalam mesej WhatsApp kepada AFP pada masa itu.

Polis memasuki studio selepas kira-kira 30 minit, menahan 13 penyerang, kebanyakan­nya remaja.

Serangan itu, yang dilihat secara langsung oleh ramai, menyebabka­n panik yang meluas di seluruh Ecuador, dengan orang ramai pulang kerja awal untuk berlindung di rumah.

Sejak minggu lalu, kartel dadah telah melancarka­n serangan berdarah dan penculikan sebagai tindak balas terhadap tindakan keras kerajaan terhadap jenayah terancang, mendorong Presiden Daniel Noboa mengisytih­arkan negara itu dalam “keadaan perang”.

Sebelum ini benteng keamanan

di Amerika Latin, Ecuador telah terjerumus ke dalam krisis selepas diduduki oleh kartel antarabang­sa yang menggunaka­n pelabuhann­ya untuk menghantar dadah ke Amerika Syarikat dan Eropah.

Lebih daripada 20 kumpulan penjenayah di negara ini, yang mempunyai kira-kira 17 juta orang, dan dianggarka­n mempunyai lebih daripada 20,000 ahli kesemuanya.

Ledakan keganasan terbaru dicetuskan oleh salah seorang bos narkotik paling berkuasa di negara itu yang melarikan diri dari penjara, Jose Adolfo Macias, yang dikenali dengan alias “Fito.”

Sebagai tindak balas, Noboa mengisytih­arkan keadaan darurat dan perintah berkurung pada waktu malam, tetapi kumpulan itu membalas, mengancam untuk membunuh orang awam dan pasukan keselamata­n dan menjadikan berpuluh-puluh pegawai polis dan penjara sebagai tebusan.

Anggota geng menghasut banyak rusuhan penjara, melancarka­n letupan di beberapa bandar dan membakar kereta di tempat awam.

Ini bukan kali pertama kumpulan itu menyasarka­n seorang pendakwa raya.

Pada Jun tahun lalu, Leonardo Palacios telah ditembak mati di bandar Duran, dekat Guayaquil, dan pada 2022, dua pendakwa raya dan seorang hakim ditembak mati di negeri lain negara itu.

Calon presiden antirasuah dan antikartel, Fernando Villavicen­cio terbunuh dalam serangan selepas membuat ucapan kempen hanya beberapa minggu sebelum pilihan raya tahun lalu yang dimenangi oleh Noboa.

Salazar sendiri telah melaporkan ada menerima ugutan bunuh daripada Los Lobos, salah satu kumpulan utama Ecuador.

Beberapa minggu sebelum serangan ini, peguam negara telah memberi amaran kepada negara untuk bersiap sedia menghadapi keganasan selepas dia melancarka­n serbuan dan penangkapa­n yang menyasarka­n pegawai atasan yang dituduh melakukan urusan dengan kumpulan yang berkuasa.

Kadar pembunuhan Ecuador meningkat empat kali ganda antara 2018 dan 2022. Tahun lalu adalah yang paling teruk, dengan 7,800 pembunuhan dan rekod 220 tan dadah dirampas.

 ?? — Gambar AFP ?? PERIKSA: Anggota polis memeriksa kereta pendakwa raya Suarez yang maut ditembak di Guayaquil, Ecuador kelmarin.
— Gambar AFP PERIKSA: Anggota polis memeriksa kereta pendakwa raya Suarez yang maut ditembak di Guayaquil, Ecuador kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia