Utusan Borneo (Sarawak)

Naib Presiden AS Harris ‘amat takut’ jika Trump kembali ke Rumah Putih

-

Naib Presiden Amerika Syarikat (AS) Kamala Harris kelmarin berkata dia “amat takut” jika Donald Trump akan kembali ke Rumah Putih dalam pilihan raya November dan menggesa Demokrat untuk “melawan balik”.

Komennya dibuat selepas Trump mendapat kemenangan besar di Iowa pada Isnin, semasa pilihan raya pertama dalam perlumbaan untuk memenangi pencalonan Republikan untuk mencabar Presiden Joe Biden pada akhir tahun ini.

“Saya amat takut, itulah sebabnya saya melawat dalam negara kita, kita semua harus takut,” katanya kepada The View, sebuah rancangan bual bicara yang dihoskan oleh semua wanita di rangkaian ABC.

Harris yang berusia 59 tahun menambah: “Kita tidak lari daripada sesuatu apabila kita takut, kita melawannya.”

Harris menjawab soalan tentang laporan yang menyatakan bekas presiden Barack Obama bimbang dengan kempen Biden, dan komen bekas wanita pertama, Michelle Obama mengatakan dia “takut” dengan penggal kedua Trump.

Bidensemak­inkerapmen­yelar Trump kebelakang­an ini, memberi amaran bahawa bekas presiden yang telah didakwa dua kali itu – yang menghadapi 91 dakwaan jenayah – menimbulka­n ancaman kepada demokrasi AS.

Kempen pemilihan semula presiden telah menonjolka­n Harris yang berusaha untuk mendorong pengundi kulit hitam, wanita dan pemuda untuk pilihan raya penting tahun ini.

Harris merupakan wanita pertama, berkulit hitam pertama dan naib presiden Asia Selatan pertama, dan telah mendapat sokongan ramai Demokrat.

Tetapi penilaian kepercayaa­n terhadapny­a rendah dan sering kali menjadi sasaran serangan Republikan yang mengatakan dia tidak layak untuk mengambil alih jawatan presiden jika apa-apa berlaku kepada Biden yang sudah berusia 81 tahun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia