Utusan Borneo (Sarawak)

Enam menara akan ditambah di Masjid Jamek Negeri Sarawak

-

KUCHING: Enam menara akan ditambah di bangunan sedia ada Masjid Jamek Negeri Sarawak dalam usaha mengubah suai pusat keagamaan itu, sekali gus menjadi tarikan pelanconga­n Islam di negeri ini.

Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, pengubahsu­aian tersebut menyerupai model dan ilham yang diambil daripada Masjid Nabawi di Madinah, Arab Saudi.

“Kita berhasrat untuk mengubah suai struktur masjid rasmi negeri Sarawak itu dengan menambah enam menara di bangunan sedia ada.

“Usaha ini bakal menjadi produk pelanconga­n keagamaan baharu yang akan menarik kedatangan pelancong Islam ke negeri ini,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Wacana Perdana Bersama Agensi-Agensi Islam di Dewan Kompleks Islam di sini, kelmarin.

Abang Johari berkata, pengubahsu­aian tersebut dilaksanak­an berikutan hasil dan pendapatan Sarawak yang bertambah.

“Saya hendak menambah menara masjid kita dan bina seakan-akan Masjid Nabawi, selagi rezeki kita ada kita akan buat.

“Ia sebagai satu usaha kita untuk mengangkat semangat umat Islam untuk beribadat, menyebarka­n syiar Islam sekali gus memberi khidmat bakti kepada bangsa yang akan mengangkat martabat umat Islam itu sendiri,” katanya.

Pada masa yang sama, Menteri Kewangan dan

Ekonomi Baharu itu menjelaska­n, usaha sedemikian akan menyediaka­n persekitar­an yang lebih baik kepada mereka yang mendalami ilmu agama.

Hadir sama isteri Premier Puan Sri Datuk Amar Juma’ani Tun Tuanku Bujang, Setiausaha Kerajaan Sarawak Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki, Mufti Sarawak Datu Kipli Yassin, Yang Dipertua Majlis Islam Sarawak Datuk Misnu Taha dan tetamu jemputan yang lain.

Terdahulu, Abang Johari menunaikan solat Maghrib disusuli alunan zikir bersama jemaah yang hadir.

Pada akhir majlis, Abang Johari menyempurn­akan upacara memotong pulut kuning dan menerima cenderamat­a yang disampaika­n oleh Misnu.

Masjid Jamek Negeri Sarawak yang dibina sejak 1990 dikategori­kan sebagai masjid gred khas yang mampu memuatkan lebih 10,000 jemaah pada satusatu masa.

 ?? — Gambar UKAS ?? AMANAT: Abang Johari berucap pada Majlis Wacana Perdana Bersama Agensi-Agensi Islam di Dewan Kompleks Islam, kelmarin.
— Gambar UKAS AMANAT: Abang Johari berucap pada Majlis Wacana Perdana Bersama Agensi-Agensi Islam di Dewan Kompleks Islam, kelmarin.
 ?? ?? SUMBANGAN: Lidam (tengah) menyampaik­an beg sekolah dan alat tulis sumbangan Yayasan PEKEMA Sarawak kepada salah seorang penerima.
SUMBANGAN: Lidam (tengah) menyampaik­an beg sekolah dan alat tulis sumbangan Yayasan PEKEMA Sarawak kepada salah seorang penerima.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia