Utusan Borneo (Sarawak)

Atletico Madrid hampakan kelab jiran dalam Copa del Rey

Skuad kendalian Simeone mara ke suku akhir selepas menang 4-2 ke atas Real pada perlawanan di Stadium Metropolit­ano

-

MADRID: Jaringan Antoine Griezmann dan Rodrigo Riquelme pada masa tambahan membolehka­n Atletico Madrid menang 4-2 ke atas musuh ketat Real Madrid dan mara ke suku akhir Copa del Rey kelmarin.

Kedua-duanya menamatkan pertempura­n yang menghiburk­an di stadium Metropolit­ano Rojiblanco­s, perlawanan kedua daripada tiga persaingan kumpulan jiran Madrid dalam masa kurang sebulan.

Los Blancos membalas Atletico dua kali untuk membawa perlawanan ke masa tambahan, dengan gol sendiri Jan Oblak membatalka­n gol pembukaan Samuel Lino, dan Joselu menjaringk­an gol lewat selepas Alvaro Morata meletakkan tuan rumah di hadapan sekali lagi.

Pada masa tambahan, Griezmann masuk di bahagian kanan dan menjaringk­an gol dengan penuh keyakinan dan Riquelme menjaringk­an gol pada saat akhir mematikan permainan dan membalas dendam kekalahan atas Atletico kepada Madrid pada separuh akhir Piala Super Sepanyol minggu lalu.

Real Madrid menang 5-3 ke atas pasukan Diego Simeone sebelum membelasah pesaing Barcelona untuk memenangi trofi.

Jurulatih Argentina itu berkata perlawanan ini akan menjadi peluang baharu untuk pasukannya.

Real Madrid mengancam terlebih dahulu dengan cubaan Jude Bellingham terkena palang, sebelum Atletico mendahului.

Antonio Rudiger, yang meledak ketika menentang Atletico di Riyadh, cuba menanduk hantaran lintang ke tempat selamat tetapi akhirnya mengalihka­nnya ke laluan Lino, yang menjaringk­an gol dari jarak dekat.

Bagaimanap­un Madrid menyamakan kedudukan sebelum rehat apabila sepakan percuma hantaran Luka Modric menyebabka­n Oblak keluar dari golnya.

Pemain Slovenia itu, melompat untuk mencapai bola tetapi tidak dapat menyambarn­ya, akhirnya mendapat sentuhan terakhir apabila bola memasuki golnya sendiri.

Pemain sayap Real Madrid, Vinicius Junior meraikan gol penyamaan itu dengan sokongan peminat Brazil.

Penyokong tuan rumah bergembira pada awal separuh masa kedua apabila Morata mengembali­kan pendahulua­n Atletico, selepas penjaga gol Madrid Andriy Lunin gagal menyelamat­kan bola, dan ia jatuh ke laluan pemain penyerang itu.

Ia gol ke-18 Morata dalam musim yang mengagumka­n setakat ini, dalam semua pertanding­an.

Cubaan Real Madrid terkena tiang gol buat kali kedua menerusi Rodrygo dan Lunin berjaya menafikan Morata dari jarak dekat sebelum Joselu menyamakan kedudukan ketika perlawanan berbaki 10 minit.

Selepas Vinicius melorong untuk Bellingham, pemain antarabang­sa England itu bijak menepis bola untuk ditanduk masuk oleh Joselu dan membawa perlawanan ke masa tambahan.

Griezmann meleraikan ketegangan­g masa tambahan pertama dengan larian solo yang cemerlang di sayap kanan, melarikan diri dari Vinicius dan menendang melepasi Lunin, ke sudut atas untuk memberi Atletico pendahulua­n lagi.

Pemain gantian, Dani Ceballos menyamakan kedudukan untuk Madrid pada minit ke-111 tetapi Bellingham berada dalam keadaan ofsaid dan gol itu dibatalkan, dengan Riquelme menjaringk­an gol untuk menutup perlawanan.

Kemenangan amat bermakna buat Atletico, di luar rentak La Liga dan terluka dengan kekalahan kepada Madrid sebelum ini, dan mereka meraikan sambutan yang meriah bersama peminat mereka.

Terdahulu, Barcelona mara ke peringkat lapan terakhir dengan kemenangan 3-1 ke atas pasukan divisyen ketiga Unionistas de Salamanca. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Copa del Rey di antara Atletico Madrid dan Real Madrid di Stadium Metropolit­ano di Madrid. Atletico menang 4-2.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Copa del Rey di antara Atletico Madrid dan Real Madrid di Stadium Metropolit­ano di Madrid. Atletico menang 4-2.
 ?? — Gambar AFP ?? RAKAN SEJAWAT: Ancelotti (kanan) berbual dengan Simeone sebelum sepak mula perlawanan tersebut.
— Gambar AFP RAKAN SEJAWAT: Ancelotti (kanan) berbual dengan Simeone sebelum sepak mula perlawanan tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia