Utusan Borneo (Sarawak)

Medvedev bertarung selama empat jam menentang Ruusuvuori

-

MELBOURNE: Daniil Medvedev mengakui kepada peminat setia Terbuka Australia ‘saya tidak akan berada di sini lagi’ selepas dia bangkit untuk menewaskan pemain Finland, Emil Ruusuvuori daripada ketinggala­n dua set dalam perlawanan yang berakhir pada 3.40 pagi Jumaat.

Pemain nombor tiga dunia itu, yang turun ke gelanggang lewat Khamis, mengatasi pemain nombor 53 dunia itu dengan 3-6, 6-7 (1/7), 6-4, 7-6 (7/1), 6-0 dalam perlawanan empat jam dan 23 minit di Arena Rod Laver yang sejuk.

Perlawanan pusingan kedua berlangsun­g hingga awal pagi walaupun penganjur kejohanan menambah satu hari dalam usaha untuk mengekang perlawanan tamat lewat malam.

“Yang ini pasti akan kekal dalam ingatan saya,” kata pemain Rusia itu kepada beberapa penonton yang kekal di gelanggang bergema, berkumpul melawan kesejukan.

“Sejujurnya, saya tidak akan berada di sini lagi.

“Terima kasih kerana kekal. Jika saya penonton tenis, pada pukul 1.00 pagi saya akan berkata ‘OK, mari pulang, menonton penghujung perlawanan di TV. Kami akan menonton 30 minit dan kemudian pergi tidur’, jadi, terima kasih kawan, anda kuat.”

Terdahulu, pemain nombor satu dunia wanita Iga Swiatek dan pilihan kedua lelaki, Carlos Alcaraz masing-masing beraksi di gelanggang selama lebih tiga jam, kedua-duanya menang.

Medvedev, yang akan menentang pemain Kanada Felix Auger-Aliassime pada pusingan ketiga, mengakui bahawa menunggu perlawanan di Melbourne adalah “sangat sukar”.

“Yang paling sukar ialah tie-break,” kata naib juara dua kali itu.

“Dengan tenis, anda tidak pernah tahu bilakah anda perlu makan, bilakah anda perlu memanaskan badan dan ini terlalu awal kerana saya fikir perlawanan akan menjadi lebih pantas, jadi saya semasa memanaskan badan.

“Memanaskan badan lima minit, berehat lima minit tetapi apabila saya pergi ke gelanggang saya sudah letih dan ia bukan mudah, pada awalnya dia lebih bersedia tetapi saya gembira saya berjaya kekal kuat.”

Bekas juara Terbuka Amerika Syarikat, 27, berkata dia berharap untuk tidur pada pukul 6.30 pagi tetapi mengakui dia perlu bertemu dengan ahli fisio.

Pada Oktober, penganjur Terbuka Australia mengumumka­n bahawa mereka menjadikan Grand Slam pembukaan tahun itu sebagai acara selama 15 hari untuk mengekang penamat lewat selepas pemain Britain, Andy Murray, bermain sehingga 4.05 pagi pada kejohanan 2023.

Murray tertanya-tanya semasa kemenangan epik lima setnya menentang Thanasi Kokkinakis: “Mengapa kita bermain pada jam 3.00 pagi?” — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SEMANGAT KESUKANAN: Medvedev (kiri) berjabat tangan dengan Ruusuvuori selepas tamat pertemuan di antara mereka berdua pada Terbuka Australia di Melbourne.
— Gambar AFP SEMANGAT KESUKANAN: Medvedev (kiri) berjabat tangan dengan Ruusuvuori selepas tamat pertemuan di antara mereka berdua pada Terbuka Australia di Melbourne.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia