Utusan Borneo (Sarawak)

NREB Sarawak dan EPD Sabah lawat CHITOSE, ZHA Environmen­tal Sdn Bhd

-

KUCHING: Seramai 30 orang delegasi dari Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) Sarawak dan Jabatan Perlindung­an Alam Sekitar (EPD) Sabah mengadakan lawatan teknikal ke CHITOSE Carbon Capture Central Sarawak dan ZHA Environmen­tal Sdn Bhd di sini, kelmarin.

Delegasi dari NREB Sarawak diketuai Kontroler Kualiti Alam Sekitar Sarawak Jack Liam dan Timbalanny­a Paul Bond, sementara EPD Sabah diketuai Pengarahny­a Vitalis J. Moduying dan Timbalanny­a Daisy Aloysius.

Semasa lawatan itu, para peserta mendapat penjelasan daripada Pengurus Besar R&D di Sarawak Energy Dr Ng Sik Muk dan Pengurus Kanan Tech dan Biz di CHITOSE Group Ryo Iko.

CHITOSE Carbon Capture Central (C4) dibangunka­n di

Sarawak melalui kerjasama antaraSara­wakEnergyB­erhad, Pusat Biodiversi­ti Sarawak dan Kumpulan CHITOSE.

Para delegasi memperoleh pemahaman mendalam tentang peranan penting yang dimainkan oleh kemudahan pengeluara­n mikroalga ini dalam memajukan penangkapa­n karbon, menyumbang kepada inisiatif global menentang perubahan iklim, dan mempromosi­kan ekonomi hijau yang mampan di Sarawak.

Selepas sesi pagi, delegasi meneruskan lawatan petang di ZHA Environmen­tal Sdn Bhd, di mana mereka terus meneroka inisiatif alam sekitar dan amalan kemampanan, terutamany­a dalam mengitar semula tayar terpakai.

ZHA Environmen­tal Sdn Bhd memainkan peranan penting dalam mengumpul dan mengitar semula tayar terpakai di seluruh negeri.

Lawatan itu bertujuan untuk memberikan pandangan berharga tentang faedah alam sekitar projek, menawarkan peserta pelajaran penting tentang amalan mampan, termasuk transforma­si tayar terpakai kepada sumber yang berharga.

Dalam taklimat yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif ZHA, Bernard Yong delegasi mendapat pemahaman yang menyeluruh tentang aspek operasi.

Turut sama berkongsi perspektif ialah Wilfred Winson dan Gloria Chai.

Berikutan sesi pencerahan ini, para delegasi kemudian dibimbing dalam lawatan tapak bermakluma­t di sekitar kawasan itu, mendapatka­n pengalaman langsung tentang amalan lestari ZHA dalam tindakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia