Utusan Borneo (Sarawak)

Hujan lebat berterusan sebabkan tanah runtuh, kerosakan infrastruk­tur di Krian

-

SARATOK: Kejadian hujan lebat yang berterusan sejak beberapa hari kebekalang­an ini telah menyebabka­n kejadian tanah runtuh dan kerosakkan kepada kemudahan infrastruk­tur di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Krian.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Krian Friday Belik berkata, cuaca buruk yang dibawa Monson Timur Laut (MTL) turut menyebabka­n banjir berlaku di kawasan rendah, namun keadaan masih lagi terkawal.

“Pihak kita telah menerima laporan berkaitan dengan beberapa masalah akibat cuaca ini, antaranya kemudahan jalan raya yang mendap dan tanah runtuh yang berlaku di kawasan Jalan Ulu Kabo dan Wong Besi di Jalan Krian serta kawasan Blaong serta di Tembawai Kapok di Awik.

“Selain itu, kita turut menerima laporan berkaitan dengan jambatan yang merentasi Sungai Seblak di jalan Kedoh dekat Brayang turut terjejas dan mengalami kerosakan akibat dilanda banjir.

“Berikutan itu, pihak kita bersama-sama dengan Jabatan Kerja Raya (JKR) telah bergerak ke lokasi yang telah dimaklumka­n tersebut bagi melakukan pemantauan dan pemeriksaa­n terhadap masalah yang berlaku serta membincang­kan langkah untuk mengatasi masalah berkenaan,” katanya kelmarin.

Menurut Friday, dalam lawatan itu, penilaian kerosakan turut dilakukan dan anggaran kos untuk baik pulih juga dikira.

Katanya, perancanga­n dan langkah penyelesai­an terhadap masalah yang berlaku akan dilakukan dalam tempoh terdekat ini.

“Kita juga akan menyediaka­n kelengkapa­n sementara, sebelum menjalanka­n kerjakerja baik pulih oleh pihak kontraktor yang dilantik berdasarka­n situasi dan risiko bahaya di lapangan.

“Sehubungan itu, kita ingin mengingatk­an kepada masyarakat agar sentiasa berhati-hati dan berwaspada selalu jika melalui lokasi berisiko bahaya.

“Buat laporan dengan segera kepada pihak berwajib agar tindakkan segera dan pemantauan dapat dilakukan bagi memastikan masalah tersebut dapat diusahakan jalan penyelesai­annya,” ujar Friday.

 ?? ?? KENANGAN: Delegasi NREB Sarawak dan EPD Sabah merakamkan kenangan di sebuah lokasi yang dilawati.
KENANGAN: Delegasi NREB Sarawak dan EPD Sabah merakamkan kenangan di sebuah lokasi yang dilawati.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia