Utusan Borneo (Sarawak)

Enam biarawati diculik di Haiti

-

PORT-AU-PRINCE: Lapan orang, termasuk enam orang biarawati, telah diculik pada Jumaat di bandar utama Port–au-Prince, Haiti, menurut kepada pertubuhan bagi hal-ehwal keagamaan di negara ini, ketika satu peningkata­n yang berterusan bagi kes penculikan.

“(Kami) berasa sangat sedih ketika mengetahui bahawa enam orang biarawati dari Congregati­on of the Sisters of Saint Anne, dan beberapa orang lain dalam bas yang mereka naiki, telah diculik,” menurut pihak Haitian Religious Conference berkata dalam satu memo dalaman yang dilihat oleh AFP.

Sebuah kumpulan bersenjata menculik wanita tersebut pada sekitar jam 7 pagi waktu tempatan ketika para biarawati pergi ke beberapa buah sekolah di mana mereka bekerja, seorang pegawaiper­sidanganme­mberitahu AFP.

Dia tidak memberikan maklumat mengenai dua orang mangsa penculikan.

Terdapat tiada laporan lagi bagi satu tuntutan wang tebusan.

Penculikan menyasarka­n orang yang terkenal dan biasa telah meningkat selama beberapa minggu di Port-auPrince dan di jalan nasional tertentu.

Pada minggu lepas, seorang doktor dan seorang hakim bagi kedamaian telah diculik sebelum dibebaskan selepas wang tebusan telah dibayar.

Penculikan muncul ketika keganasan kumpulan menjadi-jadi di negara paling miskin di Amerika, yang mana sistem politik, ekonomi dan kesihatan awam adalah dalam kemelut.

Pada tahun lepas,PBB menganggar­kan bahawa kumpulan itu mengawal sekitar 80 peratus dari Portau-Prince.

Pertubuhan Keselamata­n PBB bersetuju pada Oktober untuk menghantar satu misi multinasio­nal ke Haiti, diketuai Kenya, bagi membantu polis Haiti, walaupun ia akan mengambil masa beberapa bulan lagi untuk sampai. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia