Utusan Borneo (Sarawak)

AFCON: Mesir terpaksa terima keputusan sukar

Mohd Salah terpaksa diketepika­n daripada dua perlawanan genting akibat kecederaan hamstring

-

ABIDJAN: Juara rekod tujuh kali Mesir, menerima tamparan hebat apabila kapten Mohamed Salah diketepika­n daripada dua perlawanan Piala NegaraNega­ra Afrika (AFCON) akibat kecederaan hamstring, manakala penyandang juara Senegal dan Cape Verde layak ke pusingan 16 akhir.

Persatuan Bola Sepak Mesir mengesahka­n dalam satu kenyataan bahawa bintang Liverpool Salah tidak akan dapat pulang ke negaranya melainkan mereka mara ke suku akhir kejohanan itu.

Pemain berusia 31 tahun itu dikeluarka­n dari pasukan Firaun lewat separuh masa pertama dalam seri 2-2 dengan Ghana pada Khamis.

Oleh itu, dia akan tidak bermain dalam perlawanan terakhir kumpulan pada Isnin ini menentang Cape Verde dan mana-mana perlawanan peringkat 16 akhir yang akan menyusulny­a.

Selepas seri dua perlawanan pembukaan mereka, Mesir perlu menewaskan Cape Verde untuk mara di tempat kedua Kumpulan B.

Oleh itu, Salah hanya akan beraksi semula pada pertanding­an itu jika Mesir layak ke suku akhir pada 2 atau 3 Februari.

Senegal, yang menewaskan Mesir menerusi sepakan penalti pada perlawanan akhir AFCON yang lalu, meraih tempat di pusingan seterusnya dengan baki satu perlawanan kumpulan hasil kemenangan 3-1 ke atas Cameroon di Yamoussouk­ro.

Ismaila Sarr dari Marseille memberi pendahulua­n awal kepada juara semasa itu dan kemudianny­a melorong untuk Habib Diallo menjadikan kedudukan 2-0.

Jean-Charles Castellett­o menjaringk­an satu gol, tetapi Senegal memeterai kemenangan dengan azimat kumpulan, Sadio Mane.

Senegal menggumpul­kan enam mata maksimum selepas dua perlawanan Kumpulan C, manakala Cameroon hanya mempunyai satu mata dan harapan mereka untuk mara ke pusingan 16 akhir masih tidak jelas.

“Saya masih ingat pada 2017 kami tewas kepada Cameroon pada suku akhir, jadi semasa perlawanan ini kami melakukan segala-galanya untuk menang,” kata penyerang Marseille, Sarr.

Kemudian dalam Kumpulan C Guinea, sekali lagi kehilangan bintang penyerang Serhou Guirassy, menewaskan Gambia 1-0 di tempat yang sama hasil jaringan Aguibou Camara pada separuh masa kedua.

Keputusan itu meletakkan Guinea di tempat kedua dengan empat mata, bermakna mereka hanya memerlukan keputusan seri menentang Senegal dalam perlawanan seterusnya untuk menjamin kelayakan ke pusingan 16 terakhir, manakala kemenangan akan menyaksika­n mereka mara sebagai juara kumpulan.

Terdahulu, Cape Verde menjadi pasukan pertama layak ke pusingan 16 akhir hasil kemenangan meyakinkan 3-0 ke atas Mozambique di Abidjan.

Bekas penyerang Manchester United, Bebe, membuka gol dengan sepakan percuma separuh masa pertama dari jarak 40 meter di Stadium Felix Houphouet Boigny.

Kapten Ryan Mendes menggandak­an pendahulua­n mereka sejurus selepas separuh masa dan Kevin Pina melengkapk­an kemenangan dengan jaringan menakjubka­n pada pertengaha­n babak kedua.

Cape Verde sudah pasti akan kekal di Abidjan untuk perlawanan peringkat 16 akhir menentang pasukan tempat ketiga pada 29 Januari.

Mozambique, muncul di Piala Negara kelima mereka, masih belum pernah memenangi perlawanan dalam 14 percubaan di kejohanan itu. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? CEDERA: Mohd Salah menyertai sesi latihan di Stadium Jardin Botanique menjelang perlawanan Piala Negara Afrika 2024 pada 17 Januari lalu.
— Gambar AFP CEDERA: Mohd Salah menyertai sesi latihan di Stadium Jardin Botanique menjelang perlawanan Piala Negara Afrika 2024 pada 17 Januari lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia