Utusan Borneo (Sarawak)

Final Piala Super Itali pada malam Isnin akan berlangsun­g di Stadium Al-Awwal Park di Riyadh

-

RIYADH: Inter Milan akan menentang Napoli dalam perlawanan akhir Piala Super Itali selepas menewaskan Lazio 3-0 dalam pertembung­an di Riyadh semalam.

Gol oleh Marcus Thuram dan Davide Frattesi serta sepakan penalti Hakan Calhanoglu empat minit selepas rehat sudah memadai untuk pendahulu Serie A, Inter untuk menang ke atas Lazio di Al-Awwal Park.

Pasukan Simone Inzaghi, juara semasa, akan menentang Napoli pada malam Isnin di stadium yang sama selepas juara Itali itu menewaskan Fiorentina 3-0 pada Khamis.

“Ia persembaha­n yang hebat, kami berseronok di luar sana, kami belum merasainya untuk seketika,” kata Nicolo Barella kepada Mediaset.

“Semua orang mahukan bola hari ini, kami berseronok dan itu penting, ia memerlukan banyak usaha untuk mencapai tahap kualiti ini.”

Inzaghi kini berpeluang memenangi Piala Super untuk kali kelima, sekaligus memecahkan rekod dalam kariernya.

Kemenangan Inter pada hari Isnin juga akan memberikan mereka kemenangan

Piala Super ketiga berturuttu­rut, menjadikan mereka pasukan kedua yang menang tiga kali selepas saingan tempatan, AC Milan antara 1992 dan 1994.

“Kami menghampir­i permainan dengan baik, anakanak buah bermain dengan sangat baik. Kami telah sampai ke final yang merupakan matlamat kami, kini kami perlu pulih tepat pada masanya menjelang perlawanan dengan Napoli yang akan menjadi sangat sukar,” kata

Inzaghi.

Inter bersaing rapat dengan Juventus dan dalam pusingan 16 akhir Liga Juara-Juara dalam beberapa minggu akan datang tetapi Inzaghi mengeluark­an senjata besar untuk menembak jatuh Lazio.

Lazio kelihatan tidak berminat dan hampir tidak melakukan sepakan dalam pertanding­an berat sebelah semalam, membuktika­n mengapa Inter menjadi pilihan ramai untuk merampas Scudetto dari Napoli pada Mei.

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Antara babak-babak aksi perlawanan separuh akhir Piala Super Itali di antara Inter Milan dan Lazio di Stadium Al-Awwal Park di Riyadh.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Antara babak-babak aksi perlawanan separuh akhir Piala Super Itali di antara Inter Milan dan Lazio di Stadium Al-Awwal Park di Riyadh.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia