Utusan Borneo (Sarawak)

Henry harap skuad kebangsaan Perancis sedia untuk Sukan Olimpik Paris

-

PARIS: Jurulatih Thierry Henry berharap Kylian Mbappe dan bintang Piala Dunia Perancis yang lain bersedia untuk pasukannya di Sukan Olimpik Paris.

Mbappe, 25 tahun, bintang terbesar Perancis, akan menjadi ejen bebas pada musim panas ini dan kelab pilihannya telah menimbulka­n banyak spekulasi.

Penyerang Paris Saint-Germain (PSG) itu sudah lama dikaitkan dengan perpindaha­n ke Real Madrid.

“Kylian mempunyai tempat istimewa di mana-mana,” kata Henry, jurulatih bawah 21 tahun dan Olimpik Perancis kelmarin.

“Ada perbezaan antara mengingink­an sesuatu dan mampu mencapainy­a. Saya tidak tahu di mana dia akan pergi, tetapi kelab akan bersuara. Saya belum menghubung­inya mengenai itu lagi.”

Tuan rumah Perancis layak secara automatik ke kejohanan bola sepak Sukan Olimpik yang bermula pada 24 Julai, dua hari sebelum acara pembukaan.

Setiap pasukan dibenarkan ada tiga pemain melebihi had umur 23 tahun, dan Henry, yang bermain 123 kali untuk pasukan senior Perancis, berharap bermain di Sukan Olimpik di laman sendiri akan menarik pemain, tetapi dia berkata dia belum mendengar khabar daripada bintang lebih umur lain, seperti Antoine Griezmann.

“Tiada sesiapa yang mendekati saya. Mereka bercakap antara satu sama lain,” kata Henry.

“Sejujurnya, ia Sukan Olimpik di Perancis, jadi ia masalah besar untuk semua orang. Jika anda bercakap dengan mana-mana pemain di Perancis, mereka ingin menyertai Sukan Olimpik. Tetapi adakah mereka boleh melakukann­ya?”

“Saya ada banyak kemungkina­n dan sangat sedikit kepastian,” kata Henry mengenai skuadnya. “Itu wujud dalam kategori belia.”

“Lebih tepat lagi apabila membuat persiapan untuk Sukan Olimpik, yang tidak sesuai dengan kalendar FIFA. Kami bergantung pada kesanggupa­n kelab untuk melepaskan pemain mereka.”

“Saya tidak tahu siapa yang akan saya pilih lagi, tetapi katakan saya mahukan pemain dan kelabnya sekarang setuju. Jika dia dipindahka­n pada musim panas, bagaimana saya tahu jika kelab baharunya mahu melepaskan­nya?”

Masalahnya rumit kerana

Perancis telah layak ke Euro 2024 di Jerman sejurus sebelum Sukan Paris.

“Kami juga tidak tahu skuad kami untuk Euro,” kata Henry.

Tetapi, katanya, jurulatih kebangsaan, Didier Deschamps “telah banyak membantu saya.”

“DDmengenda­likan75,000 perlawanan dengan pasukan Perancis, 210,000 pertanding­an, dia telah memenangi segala-galanya. Saya mendengar yang dia katakan.”

Henry, yang merupakan sebahagian daripada skuad Perancis yang memenangi Piala Dunia di tempat sendiri pada 1998, berkata akan ada jangkaan daripada “saya, pasukan, semua orang.”

“Ia Perancis. Menggambar­kan emas ialah perkara biasa. Layak ke sana ialah persoalan lain.” — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? SANTAI: Henry semasa ditemu bual oleh wartawan AFP di Hotel Four Seasons George V di Paris.
— Gambar AFP SANTAI: Henry semasa ditemu bual oleh wartawan AFP di Hotel Four Seasons George V di Paris.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia