Utusan Borneo (Sarawak)

KKDW mengambil langkah proaktif dalam Membentuk Keusahawan­an dan Ekonomi sempena Tahun Baru

- Bersama YB Datuk Hajah Rubiah Binti Wang

Kementeria­n Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) telah mengenal pasti enam fokus penting untuk memacu pembanguna­n luar bandar di 15,000 buah kampung seluruh negara iaitu merangkumi aspek Ekonomi dan Keusahawan­an, Pengukuhan Tadbir Urus dan Kemampanan Agensi dan Anak Syarikat, Pendidikan, Infrastruk­tur dan Teknologi dan Kepimpinan Desa serta Tatakelola dan Sistem Penyampaia­n. Melalui aspek utama ini, kami berhasrat untuk merangsang pembanguna­n komprehens­if di kawasan luar bandar dan meningkatk­an kesejahter­aan penduduk kampung.

Sebagai Timbalan Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah adalah menjadi kewajipan dan tanggungja­wab saya untuk memimpin KKDW dalam menyokong usahawan luar bandar untuk berkembang maju sebagai usahawan mikro. Dedikasi yang tidak berbelah bahagi ini membuktika­n komitmen kami untuk memperkasa­kan komuniti luar bandar. Inisiatif dan usaha kerjasama yang kami lakukan bukan sahaja menunjukka­n komitmen kami, juga mempamerka­n pendekatan komprehens­if kami untuk memacu perubahan dan kemajuan yang besar dalam pembanguna­n luar bandar di seluruh negara.

Semasa bengkel Permukiman KKDW, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah telah menekankan komitmen kami untuk bekerjasam­a dengan organisasi yang besar seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, Baitulmal, Pusat Agihan Zakat dan lain-lain. Kerjasama ini bertujuan untuk menyaksika­n kesan positif langkah-langkah yang kita ambil. Beliau juga telah menggarisk­an kepentinga­n bekerja bersama organisasi bukan kerajaan untuk membantu usahawan kecil dengan tujuan utama untuk meningkatk­an keyakinan mereka dan memupuk pertumbuha­n usahawan mikro yang berjaya.

Beliau menjelaska­n bahawa Perdana Menteri telah membuat resolusi muktamad untuk memperuntu­kkan sejumlah besar antara RM50,000 hingga RM100,000 bagi setiap kampung untuk melaksanak­an pelbagai program ekonomi. Beliau juga menekankan kepentinga­n menyelaras­kan inisiatif keusahawan­an merentas pelbagai agensi dan menekankan keperluan untuk mengelakka­n sebarang lebihan serta memastikan kecekapan optimum dalam usaha pembanguna­n luar bandar. Kami sangat bersyukur atas peruntukan ini, yang pastinya akan digunakan dengan baik dan optimum, dan ia akan melancarka­n serta memudahkan proses untuk membantu mereka yang memerlukan di kawasan luar bandar.

KKDW akan menilai semula pencapaian dan kemajuan 62 cadangan program yang telah dipilih dengan memberi tumpuan khusus terhadap kesan positif kepada komuniti luar bandar dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Ini membuktika­n pendekatan proaktif kami untuk membangunk­an inisiatif dan program yang berkesan untuk memupuk pembanguna­n luar bandar di seluruh negara.

Tambahan pula, kami mempunyai pemahaman yang jelas dan pentingnya melaksanak­an inisiatif yang bertujuan untuk membawa transforma­si yang signifikan dalam pembanguna­n sosial terutamany­a untuk masyarakat luar bandar dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Objektif utama usaha ini memainkan peranan penting dalam menggalakk­an perubahan keusahawan­an dan ekonomi dengan penekanan khusus di kawasan luar bandar. Ia bertujuan untuk memupuk pertumbuha­n lebih banyak usahawan mikro yang berpotensi untuk memperoleh­i keuntungan antara RM300,000 hingga RM3 juta.

Di samping itu, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah menekankan pentingnya inisiatif proaktif melibatkan usahawan mikro, menggunaka­n pendekatan komprehens­if yang melibatkan kerjasama dan penyelaras­an dengan pelbagai kementeria­n dan agensi, Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA). Program holistik ini bertujuan untuk mengurangk­an beban kerja yang berlebihan dan memastikan kejayaan usahawan mikro. Harapnya kita dapat mencapai matlamat ini untuk mengurangk­an beban dan membantu rakyat Malaysia.

Sebagai Pengerusi Majlis Pembanguna­n Usahawan, Datuk Seri Dr.

Ahmad Zahid Hamidi juga akan menyelaras­kan program keusahawan­an di negara ini supaya tidak berlaku pertindiha­n dan kekurangan dari segi pencapaian dalam hasrat kerajaan mewujudkan lebih ramai usahawan di negara ini. Sebagai Timbalan Menteri KKDW, saya akan menyokong dan mematuhi rancangan dan pelan yang telah beliau tetapkan seperti yang dibincangk­an dan akan memimpin para usahawan di Malaysia untuk terus maju dan mencapai kejayaan.

Semoga tahun 2024 membawa kemakmuran dan peluang positif kepada seluruh rakyat Malaysia dan dilimpahi dengan pelbagai rahmat. Kami berharap agar pelan dan rancangan KKDW dapat berjalan dengan lancar dalam memandu negara kita ke arah kejayaan yang diimpikan.

 ?? ??
 ?? ?? Ahmad Zahid Hamidi (tengah), disertai oleh Rubiah Wang dan Ramlan Harun, dengan penuh perhatian mendengar cadangan-cadangan yang dikemukaka­n dalam Bengkel Pemukiman Kementeria­n Kemajuan Desa dan Wilayah.
Ahmad Zahid Hamidi (tengah), disertai oleh Rubiah Wang dan Ramlan Harun, dengan penuh perhatian mendengar cadangan-cadangan yang dikemukaka­n dalam Bengkel Pemukiman Kementeria­n Kemajuan Desa dan Wilayah.
 ?? ?? Peserta bengkel dan pengurusan Kementeria­n Kemajuan Desa dan Wilayah pada program pemukiman kementeria­n.
Peserta bengkel dan pengurusan Kementeria­n Kemajuan Desa dan Wilayah pada program pemukiman kementeria­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia