Utusan Borneo (Sarawak)

Cuaca sejuk mengancam AS, sekurang-kurangnya 50 maut

-

Ribut yang berterusan membadai Amerika Syarikat (AS) sepanjang minggu lalu, membawa kepada sekurang-kurangnya 50 kematian berkaitan cuaca, menurut laporan pihak berkuasa dan media AS kelmarin, dan kini sebahagian besar negara itu bersiap sedia untuk menghadapi musim sejuk yang baharu.

Suhu sejuk, angin ribut salji dan ais tebal telah menyebabka­n kemalangan maut di jalan raya yang berbahaya, perjalanan udara yang kabur, menutup sekolah dan terputus bekalan elektrik kepada beribu-ribu, dengan berjuta-juta rakyat Amerika kini diberi amaran cuaca baharu.

Di Tennessee, 14 kematian berkaitan cuaca disahkan oleh jabatan kesihatan negeri tenggara, manakala lima wanita yang pulang ke rumah selepas menunaikan haji ke Mekah meninggal dunia di lebuh raya Pennsylvan­ia pada Selasa dalam kemalangan dengan treler traktor, menurut polis.

Lima kematian berkaitan cuaca berlaku di Kentucky, kata Gabenor Andy Beshear dalam satu kenyataan kelmarin, manakala di Oregon, tiga orang terkena renjatan elektrik apabila talian kuasa hidup jatuh ke atas kereta mereka semasa ribut ais pada Rabu, kata jabatan bomba Portland.

Ribut itu menyebabka­n 75,000 penduduk Oregon terputus bekalan elektrik sehingga petang Jumaat, menurut Poweroutag­e.us, laman sesawang pemantau, dan gabenor negeri itu telah mengisytih­arkan darurat.

Kematian juga dilaporkan di Illinois, Kansas, New Hampshire, New York, Wisconsin dan negeri Washington, di mana lima orang dipercayai maut akibat terdedah kepada cuaca, lapor media tempatan, memetik pihak berkuasa Seattle.

Ribut salji melanda beberapa bahagian negara termasuk Barat Laut Pasifik, Gunung

Rocky dan sebahagian New England - terutamany­a barat New York, di mana ahli kaji cuaca berkata sekitar 1.9 meter salji turun berhampira­n Buffalo dalam tempoh lima hari minggu lepas.

Suhu sejuk juga telah menjangkau jauh ke AS Selatan, wilayah yang tidak biasa menghadapi cuaca musim sejuk seperti itu.

Sebahagian negara sedang bersiap sedia untuk menghadapi cuaca yang lebih melampau pada hujung minggu ini.

“Satu lagi letupan Artik akan membawa suhu sejuk dan angin sejuk berbahaya ke Dataran dan Lembah Mississipp­i ke timur AS,” kata Perkhidmat­an Cuaca Kebangsaan dalam amaran terbaharun­ya kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia